Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 31. oktober 2022
Svarnummer:
350

Indsendt af

Inger Hutters

Virksomhed / organisation

Østerbro Havnekomité

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Idéfasehøring for metrolinjen M5.

Høringssvar fra Østerbro Havnekomité.

Der foreligger nu to forslag til en mulig metrolinje, M5.

Begge forslag har det til fælles, at de indeholder  anlæg af metro til Lynetteholm. Indtil videre vedtog Folketinget 11. juni 2021 kun  Anlægslov for Lynetteholm. Lovforslaget blev hastet igennem og transportminister Benny Engelbrecht forsikrede, at anlægget var udgiftsneutralt og i tilfælde af finanskrise kunne det ende med at blive en ø, hvor der gik får og græssede.

Hvis man når så langt, som at byudvikle på Lynetteholm bliver det først om ca. 50 år.

Så hvorfor er det så vigtigt at en kommende M5 skal gå ud til Lynetteholm ?

I det materiale, der er udsendt er der ikke nævnt et ord om finansieringen af  M5.

Det er ellers det mest interessant spørgsmål.

På borgermøde om metroen den 28. september kom det frem,  at det er anlæg af Lynetteholm, der skal finansiere udbygningen af metroen.

Vi er modstandere af, at Staten ikke medfinansierer eller finansierer infrastruktur København i lighed med resten af landet. Metroselskabet har stor gæld og By&Havn sælger grunde til højestbydende.  Byudviklingen i Ørestaden,  bebyggelse på et affredet grønt område på Amager Fælled og byudviklingen i Nordhavn viser problemerne. I Nordhavn bygges der tæt og højt og det er umuligt  at sikre grønne områder, der kan opfylde Københavns kommunes  biodiversitetsmål. En stor del af boligerne  er uden bopælspligt og har en meget høj husleje. Da grundene skal sælges til markedsværdi er det svært at forestille sig byggeri af 40 % alm. boliger.

Det indledende spørgsmål i idé fasen bør være – skal vi have mere metro i København og hvordan sikrer vi at flere bruger kollektiv trafik i stedet for bilen.

Her er tre bud.

  • De nye byudviklingsområder f.eks. i Nordhavn og på Refshaleøen betjenes af små elektrisk førerløse busser. Forsøg er allerede afprøvet i Nordhavn.
  • Metrostationerne Christianshavn og Islands Brygge forlænges , så der kan køres med en ekstra togvogn. (Det var en fejlkonstruktion med korte stationer, som allerede blev nævnt inden anlægget  gik i gang)
  • Der føres en metrolinje forbi Rigshospitalet, Københavns største arbejdsplads og videre mod Brønshøj.

Men vigtigst er det at få en debat igang om Statens ansvar for, at alle danskere får let adgang til CO2-neutral, billig kollektiv trafik. Indtægter fra roadpricing ville løse mange problemer i hovedstadsområdet.

Det er vigtigt borgerne i København og Borgerrepræsentationens partier står sammen om det krav.