Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november
Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Metrolinje M5 - idéfasehøring for miljøvurdering
Indsendt af
Postnr.
By
Høringssvar
Politikkerne på KBH Rådhus og på Christiansborg har i forbindelse med VVM for Lynetteholmen flere gange fremført at der ikke er planer om at bebygge opfyldningen, hvorfor det kan forekomme en smule absurd at planlægge en Metrolinje til de græssende geder.
På det seneste er der fra Kbh. Rådhus også blevet fremført at Lynetteholmen er en højvandssikring, en højvandsikring som virker en smule overdimensioneret. Højvandssikringen kunne sandsynligvis udføres alene ved at forstærke og forlænge dæmningen til Trekroner. Så hvad er det egentligt man vil benytte Lynetteholmen til?
Hvis det ender med et resultat hvor Lynetteholmen bliver gennemført og endnu værre bliver bebygget, er det med mine øjne vigtigt at den forbindes med flere byområder herunder også udviklingsområdet Nordhavn. Altså skal den nye metrolinje starte et sted hvor der er forbindelse til metrolinjen på Nordhavn (eller være en forlængelse af denne) og slutte f.eks. ved Dybbelsbro/Fisketorvet således at der etableres flere omstigningsmuligheder.
Men inden der bygges mere Metro er det vigtigt at S-togsnettet forstærkes således at flaskehalsen Boulevardtunnelen ikke har begrænsende effekt på afviklingen af trafikken til endestationerne; Køge, Farum, Frederikssund, Hillerød osv. Det kan f.eks. gøres ved at fuldføre ringbanen ved Ny Ellebjerg således at der kan etableres en S-togs ring som med korte intervaller kan opsamle og fordele passagerne som kommer ind men med S-tog fra de tidligere nævnte linjer. Ved denne tilpasning vil S-tog nord for Kbh. være uafhængige af hvad der sker syd for Kbh. og omvendt.
Herved øges ligeledes tilgængeligheder til Metronettet som uden tilpasning af S-togsnettet er et godt transportmiddel når man er kommet indenfor bygrænsen men utilstrækkeligt når der er et sårbart S-togsnet.
Når der skal etableres en Metrolinje til Nordhavn og den måske nye forstad Lynetteholm er det vigtigt at den etableres som en ringforbindelse som fuldt (og ikke som de fremlagte linjer kun delvist) kan integrerer Nordhavn og Lynetteholmen med M1 og M2 gerne på tværs af Amager f.eks. via stationerne Øresund og Sundby og videre til f.eks. Dybbølsbro til Nordhavn og videre rundt.
Ingen af de foreslåede linjer opfylder dette.
Ifølge Metros forundersøgelse skal der laves VVM for en Metrolinje inden der skal laves VVM på en mulig bebyggelse af en måske kommende Lynetteholm. Det kan ikke være rigtigt at der skal bruges offentlige midler på etablering af en Metrolinje til et område der muligvis aldrig bliver bebygget. De offentlige midler må kunne investeres bedre end som så.