Oprettet: 20. oktober 2022
Svarnummer:
209

Indsendt af

Greater Copenhagen

Virksomhed / organisation

Greater Copenhagen

Postnr.

1165

By

København K

Høringssvar

Greater Copenhagen

Nørregade 7b

1165 København K

greatercph.dk

 

København, 12 oktober 2022

 

Att: Københavns kommune

 

Greater Copenhagens høringssvar for den potentielle nye metrolinje M5

GREATER COPENHAGEN er en samarbejdsorganisation for Region Sjælland og Region Hovedstaden i Danmark, Region Skåne og Region Halland i Sverige, samt de fire regioners 85 kommuner. Greater Copenhagen arbejder for vækst og udvikling i Nordens største metropolregion med 4,4 mio. indbyggere i Sydsverige og Østdanmark.

GREATER COPENHAGENS arbejde med spørgsmål vedr. trafik- og transportinfrastruktur baseres på det politisk besluttede trafikcharter. Trafikcharteret for Greater Copenhagen er en aftale mellem parterne om vores fælles dansk-svenske politiske vision for hvordan Sydsverige og Østdanmark anvender infrastruktur med henblik på at styrke mobiliteten, understøtte den grønne omstilling og skabe holdbar økonomisk vækst i vores region. Greater Copenhagens udtalelse tager udgangspunkt i det fælles trafikcharters prioriteringer.

Trafikcharteret specificerer en række mål og aktiviteter som i forskellig grad afhænger af nationale beslutninger. Greater Copenhagen foreslår en række investeringer, der stiller krav til lokale, regionale og nationale prioriteringer som fx flere forbindelser over Øresund, flere jernbaner med kapacitet til højhastighedstog samt øget grøn mobilitet og optimering af fossilfri transport.

En udvidelse af Københavns Kommunes metrosystem i henhold til forslag M5 Øst er i tråd med Greater Copenhagens prioriteringer, idet forslaget ikke bare styrker metrosystemet i København, men også skaber muligheden for en potentiel fremtidig Øresundsmetro til Malmø.  En sådan forbindelse er frem for alt vigtig for et stærkt sammenhængende arbejdsmarked over Øresund, mellem storbyerne Malmø og København, og for at sikre det sydlige Sverige adgang til Sydsveriges største internationale lufthavn CPH Airport.

BAGGRUND

Metroselskabet har på foranledning af Københavns Kommune og Transportministeriet gennemført en Strategisk Miljøvurdering (SMV) af Lynetteholm med henblik på at foreslå mulige linjeføringer for metrobetjening af et fremtidigt byområde på Lynetteholm. 

Københavns Kommunes Borgerrepræsentation har den 25. august 2022 besluttet at igangsætte miljøvurderingsproces for metrolinje M5 på baggrund af ansøgning fra Metroselskabet. Fra den 5. september til den 31. oktober afholder Københavns Kommune derfor idéfasehøring for den potentielle nye metrolinje.

På baggrund af den Strategiske Miljøvurdering har Københavns Kommune og Transportministeriet udpeget to mulige alternativer for linjeføringer til metrobetjening af Lynetteholm: M5 Vest (Østerport St. - Lynetteholm) og M5 Øst via Amagerbrogade (Hovedbanegården-Refshaleøen-Lynetteholm) som kan gennemgå en efterfølgende Miljøvurderingsproces.

 

GREATER COPENHAGENS HØRINGSSVAR

Greater Copenhagen støtter op om udbygningen af metrosystemet i København og peger i dette høringssvar på linjeføringsalternativet M5 Øst via Amagerbrogade som den bedste løsning. Med denne linjeføring vil man kunne sikre:

  • En ny metroforbindelse mellem Indre By og Amager hen over havnesnittet, som vil kunne sikre tilstrækkelig kapacitet i metroen på denne strækning i fremtiden.
  • Linjeføringsalternativet M5 Øst via Amagerbrogade giver de bedste muligheder for på kort sigt i en første fase både at sikre mere kapacitet i eksisterende metrosystem og sikre effektiv kollektiv trafikbetjening i eksisterende tætbefolket område. På længere sigt, i en senere fase, vil denne linjeføring også sikre metrobetjening af Lynetteholm, når denne bliver gradvist udbygget efter 2035 samt mulighed for tilslutning af en Øresundsmetro.

I den svenske statslige infrastrukturplan 2022-2033 har den svenske regering givet den statslige infrastrukturmyndighed Trafikverket til opgave at udrede spørgsmålet om fremtidig kapacitet og redundans for trafikken over Øresund med henblik på mulige fremtidige Øresundsforbindelser.

Linjeføringsalternativ M5 Øst via Amagerbrogade vil ud fra Greater Copenhagens synspunkt være den mest ideelle løsning i en metrobetjening af Lynetteholm, fordi linjeføringen giver mulighed for en senere etablering af en metrolinje til Malmö C – såkaldt Øresundsmetro.

En Øresundsmetro er siden 2012 blevet udredt i et samarbejde mellem Malmö

Stad og Københavns Kommune (www.oresundsmetro.com). Derfor ønsker Greater Copenhagen, at der i tillæg til kommende VVM-udredning også igangsættes en deludredning om tilslutning af Øresundsmetro til ny M5 Øst:

  • Med igangsætning af en VVM-undersøgelse af linjeføringsalternativ M5 Øst vi Amagerbrogade opfordrer Malmö Stad til, at der også gennemføres en deludredning i sammenhæng med den samlede VVM-udredning, som belyser mulighederne for at etablere en tilslutning på M5 Øst Amagerbrogade af en fremtidig Øresundsmetro, f.eks. på strækningen mellem Prags Boulevard og CMC-anlæg på Prøvestenen.
  • At inkludere en udredning af mulighederne for en tilslutning til en Øresundsmetro vil give en aktuel vurdering af placering og økonomi ved etablering af tilslutning samt bredere systemeffekter for det københavnske metrosystem, der bygger videre på eksisterende beregningsgrundlag for en Øresundsmetro gennemført i samarbejde mellem Malmö Stad og Københavns Kommune. Malmö Stad medvirker gerne med ressourcer og kompetencer i gennemførelsen af en deludredning af tilslutningsmuligheder for en Øresundsmetro i samarbejde med Københavns Kommune og Metroselskabet.

Københavns Lufthavn er et vigtigt internationalt trafikknudepunkt for både Danmark og det sydlige Sverige. En Øresundsmetro vil kunne give større redundans og mindre sårbarhed over for driftsforstyrrelser i den kollektive trafikbetjening mellem det sydlige Sverige og Københavns Lufthavn.

Det er specielt vigtigt, da en analyse fra september 2022 (Greater Copenhagen) viser at CPH Airport bidrager med 10,2 mia. DKK til Skånes BRP samt at flere tusinde personer er ansatte i brancher forbundet til lufthavnen. Ca. 13% af de lokalt udgående passagerer på CPH Airport kommer fra Sverige. Det er den andenstørste gruppe efter danskere, som udgør 16% af de lokalt udgående. Sydsverige er derfor enormt vigtig for CPH Airport, og dermed også for København. Et stærkt metrosystem ville gavne både CPH Airport, tilgængeligheden for Sydsverige til lufthavnen og dermed også København Kommune.

Integration på tværs af Øresund har en række positive effekter for borgere og virksomheder i kommuner på begge sider af Sundet, idet det skaber mulighederne for bedre udnyttelse af ledig arbejdskraft, bedre jobmatch og forbedret konkurrenceevne. Det er væsentlige forudsætninger for at skabe såkaldte storbyeffekter, der kan højne produktiviteten og væksten for hele regionen omkring Øresund.

En fremtidig Øresundsmetro vil betyde kortere rejsetider mellem de to store trafikale knudepunkter København H og Malmø C således at op imod 2,3 mio. indbyggere på begge sider af Øresund ville kunne nå 0,5 mio. Flere arbejdspladser indenfor 60 minutters rejsetid end tilfældet er idag.

Både København og Malmø er storbyer som forventer en markant befolkningsvækst frem mod 2035 og allerede i dag har de samlet mere end 1 mio. indbyggere. I København vil byudviklingsprojekter på Refshaleøen, i Nordhavn og ikke mindst på Lynetteholm give et betydeligt tilskud af nye indbyggere og arbejdspladser omkring det centrale København. På samme vis byudvikles der i tidligere industrielle områder omkring havnen i Malmø, som forventes at rumme ca. 35.000 nye boliger og ca. 42.000 nye arbejdsplader i områderne Västra Hamnen, Nyhamnen og Värvstaden. De mange nye byudviklingsområder på begge sider af Øresund vil kunne blive forbundet gennem en fremtidig Øresundsmetro.

På baggrund af ovenstående støtter Greater Copenhagen forslaget om metrobetjening til Lynetteholm via linjen M5 Øst – Lilla.

Tue David Bak,

Adm. Direktør i Greater Copenhagen