Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 22. september 2022
Svarnummer:
35

Indsendt af

Finn Breddam

Postnr.

1441

By

København K

Høringssvar

Vedr. M5 Orange og ideen om

"et kontrol- og vedligeholdelsescenter på Prøvestenen. Det forudsætter etablering af et enkeltsporet teknikspor, som forbinder det med linjen. Dette vil medføre, at højbanen vil krydse Margretheholm Havn og videreføres over vandet til Prøvestenen, hvor togene kører på terræn på selve Prøvestenen til kontrol- og vedligeholdelsescentret på arealet nord for jordvolden"

Her taler vi om en mere end 2 km lang betonkonstruktion, der i sig selv ikke har nogen nytteværdi. Den har en økonomisk værdi, fordi den friholder et profitabelt areal på Lynetteholmen og i stedet bruger et areal med lavere værdi længere sydpå. Men i den fysiske verden er det en voldsom binding af udviklingsmulighederne på både Kraftværkshalvøen og Prøvestenen.

For mig er det en nærmest perfekt case: det kan måske give mening i en IT-mødel, der prioriterer grundværdi højt - men ikke i den by, jeg lever i.

Jeg har set gamle fotos af de steder, så jeg ved hvor store ændringer der er sket. Jeg har set i dette årtusinde, hvordan man nedbrød et forbrændingsanlæg fra halvfjerdserne, og jeg har set sprængningen af en gigantisk skorsten lige på det sted for få år siden. Med et teknikspor, der ikke kan afbrydes mere end få dage (?) uden at standse hele metrolinjen, er den slags fleksibilitet ikke længere til stede.
Jeg er klar over, at sporet følger den nye jordvej. Men forskellen er, at lastbiltransport godt kan afbrydes i en periode, og at jordvejen er meget lettere at reparere eller omlægge lokalt. 

Jeg ser det som endnu et eksempel på, hvordan de økonomiske problemer bag Lynetteholm bliver tørret af på resten af byen. (Som det dagsaktuelle eksempel med BIOFOS' udgifter til ledningsændringer under Øresund, eller det helt store eksempel med ideen om at flytte hele rensningsanlægget.)

Mit bud på en bedre løsning: det må være muligt at lægge et KVC langt mod nordøst på Lynetteholm, grave det lidt ned og kaste noget "natur" ovenpå. Og så bogføre det som rekreativt og biodiverst.