Oprettet: 22. september 2022
Svarnummer:
34

Indsendt af

Finn Breddam

Postnr.

1441

By

København K

Høringssvar

Vedr. M5 Orange som beskrevet, Østerport-Lynetteholm:

M5 Orange indebærer en massiv belastning af byens næstmest trafikerede metro-stræk: området omkring Østerport. Østerport station (metro, alle kategorier af jernbane, til og med busser og cykelstativer) vil stå helt alene med et ekstra opland på omkring 50.000 beboere. Med M5 Orange vil der således blive TO overbelastede strækninger: både omkring Christianshavn og omkring Østerport.

Hvis man absolut vil prioritere Lynetteholmen så meget højere end Kløverkvarteret og Amager, så skal linjen fra starten forlænges forbi Østerport til fx. Hovedbanegården.

M5 Lilla fordeler trafikpresset over mange stationer og gør metrosystemet som helhed langt mere robust. Det må være det centrale argument for valget.

Hertil kommer, at M5 Lilla giver mening, selv hvis Lynetteholmen ikke bliver realiseret. Jeg er med på, at man til en vis grad kan skabe et byområde ved at starte med en metro - men de hidtidige erfaringer havde fast grund under fødderne(!), veje i mange retninger, jernbane mv. da man startede.
M5 Orange, som beskrevet, har lidt karakter af gambling.