Oprettet: 31. oktober 2022
Svarnummer:
319

Indsendt af

Eva Laugesen

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Ved borgermødet d.28.september 2022 i kulturhuset Islands Brygge blev der gjort opmærksom på ulemper ved etablering af en metrostation ved Bryggebroen.

Her følger et forsøg på at tydeliggøre problemerne.

Bryggebroen bruges dagligt af et meget stort antal cyklister og fodgængere. De senere år er det blevet mere og mere problematisk at broen slet ikke er dimensioneret til den voldsomme trafik. Desuden er landingen på Islands Bryggesiden et virvar af kørselsretninger. Det giver dagligt anledning til farlige situationer og sammenstød mellem cyklister og fodgængere. Det skal kraftigt overvejes om Bryggebroen vil kunne holde til den øgede trafikmængde som en metrostation ville medføre.

På mødet blev der talt om at en løsning kunne være at lægge stationen i den anden ende af Axel Heides Gade, altså ind mod Fælleden. Denne løsning ville kollidere med det store antal skolebørn, som hver morgen og eftermiddag krydser Artillerivej og Axel Heides Gade på vej til og fra skole. Derudover er der også her et dagligt trafikkaos mellem biler på Artillerivej og cyklister på vej ad Axel Heides Gade til og fra stien på Fælleden. Denne trafik er også øget massivt indenfor de senere år, Axel Heides Gade er nærmest blevet en motorvej for cyklister og der er for nyligt vedtaget etablering af lyskryds dette sted, efter adskillige borgerklager. En metrolinje her, vil altså løbe ind i et i forvejen meget belastet trafikalt miljø. 

NB. Det er især cyklister og lokale fodgængere disse forhold gælder, det vil altså ikke afhjælpes af at biltrafikken muligvis formindskes p.g.a. metroen.

Forslag til en anden beliggenhed:

Da det bestemt vil være en fordel for den nyere del af Islands Brygge at få en metroforbindelse, vil jeg bede jer overveje denne placering. I Havneparken, udfor Sturlasgade, er der en stor grusplads , hvorpå der er anbragt 2 store granitvalser fra den såkaldte kollergang, der var med til at kværne sojabønner, som et minde om sojakagefabrikken og de tilhørende siloer. De to kværnsten fylder ikke meget på den store plads og kunne anbringes et andet sted.

Derved ville den store plads være ledig og metroen kunne føres op gennem Sturlasgade. En yderligere gevinst ville være at der stort set kun er erhvervsejendomme langs Sturlasgade og derved ville metrobyggeriet forstyrrer færre mennesker end i Axel Heides Gade, hvor der udelukkende er privatboliger.

Den omtalte plads ligger kun små 400 meter fra Bryggebroen, 1 minut på cykel, 5min. for gående. Placeres metrostationen her, vil den kunne betjene Lægemiddelstyrelsen, Sundhedsstyrelsen, Københavns Teknik og Miljø samt de mange øvrige erhvervsejendomme der ligger i retning mod  Njalsgade.