Oprettet: 6. september 2022
Svarnummer:
2

Indsendt af

David Einhorn

Postnr.

1354

By

KBH K

Høringssvar

Metro er som bekendt både eftertragtet og kan langt fra finansieres af passagerindtægter. Her er en idé til hvordan man kan give Frederikssundsvej metro, og give god offentlig betjening til Tingbjerg og andre ikke banebetjente områder, uden at skulle bygge helt derud, som er meget dyrt i forhold til passagergrundlaget og det manglende bebygbare jordareal der kan finansiere metro.

 

Ved at tage udgangspunkt i en fuldt udbygget M5 lilla ses en metrolinje der passerer De Gamles By. Jeg vil foreslå at man benytter den store græsplæne ved De Gamles Bys Kirke til at bygge et afgreningskammer. Der er ca 70x70x90m i en trekant. Herfra er der ca 1400m til Nørrebro St og i alt ca 2700m i direkte linje til et stort trekantet område placeret mellem Hulgårdsvej/Frederikssundsvej/Borups Allé. Herfra er der hurtig motorvejsadgang såvel som adgang til ring 2 samt Frederikssundsvej. Denne centrale placering gør det til et indlysende sted at placere en station med skift imellem bus og metro. Det er ikke noget vi har prøvet før i Danmark i denne skala, men er velkendt i udlandet for at øge området der dækkes af metro, hvor densiteten ikke rækker til direkte metrobetjening.

 

Med selve metroen når man lige at dække Bellahøj og store dele af Nordvest med metro. Bedre dækning af Nordvest/Bispebjerg kunne overvejes ved at bugte linjen nordpå og placere en station f.eks. ved Dorteavej/Frederiksborgvej, hvor der endnu ikke er byudviklet.

 

For selve trekanten hvor bus til metro forbindelsen placeres kunne man, hvis ambitionerne er til det, bygge meget højt med butikker, boliger og erhverv for man er lige ved metroen. Det kan hjælpe til med finansieringen. Under alle omstændigheder vil det gøre bussen væsentligt mere attraktiv, at man kan skifte bekvemt til metronetværket uden at skulle over den snævre indre Frederikssundsvej hvor hastigheden er lav og trafikken kan gå helt i stå. Tingbjerg vil helt kunne undgå Frederikssundsvej med en direkte bus ad motorvejen. Det samme gælder Gladsaxe Kommunes TV-Byen og Høje Gladsaxe. Helt godt vil det kræve noget businfrastruktur med ITS og mindre ændringer i udformningen af vejene, så det føles hurtigt og sikkert. Med hurtigbus ville man også kunne forbinde metronetværket ad motorvejen med letbanen på ring 3, erhvervskvarterene langs motorvejen i retning af Bagsværd og Farum, samt det meste af vejen til Herlev Hospital. 

 

Ved at tænke busserne ind i planlægningen fra start får man meget mere for anlægskronerne i metroen. Hvis man tænker en situation med en ny ringmetro og et afgreningskammer der kan benyttes fra syd såvel som fra nord (eventuelt ved at togsæt fra den ene ringretning skifter fremdriftsretning i kammeret), vil store dele af den nordvestlige omegn få adgang til metronetværket med blot ét skift. F.eks. Lynetteholm til Herlev Hospital med blot ét skift. Selv mere komplekse forbindelser som f.eks. fra industrikvarteret i Bagsværd hvor bl.a. Novo Nordisk har hovedkvarter, ville man kunne tage til Kastrup lufthavn med blot to skift (Forum), med langt det meste af rejsen i metro. Via Nørrebro St og ringbanen får man f.eks. adgang til København Syd (Ny Ellebjerg) og landstrafikken med to skift fra busoplandet. Bispebjerg Hospital vil også få bedre adgang til metroen men effekten er mindre indlysende.