Oprettet: 27. oktober 2022
Svarnummer:
251

Indsendt af

Dansk Bjerg- og Klatreklub

Virksomhed / organisation

Idrætsforening

Postnr.

1432

By

København

Høringssvar

Dansk Bjerg- og Klatreklub har gennem de seneste 10 år haft til huse i en hal på den industrikulturelt bevaringsværdige såkaldte Stållinje på Refshaleøen og ønsker at forblive på øen i mange årtier efter transformationen af øen. Dansk Bjerg- og Klatreklub ønsker derfor en linjeføring af M5 uden om Refshaleøen eller en linjeføring, hvor banelegeme mv. og højbanestationen ikke kommer til at ligge gennem/over Stållinjen.

De bygninger Dansk Bjerg- & Klatreklub / Blocs & Walls råder over på Refshaleøen afspejler en vigtig del af fortællingen om København som havne- og industriby, hvor B&W var blandt de store, toneangivende værfter i Danmark gennem 150 år. Kulturmiljøet betegnes som typisk for teknologiudviklingen med løbende tilpasning til nye produktionsformer og arbejdsprocesser. Her er mange spor fra områdets oprindelige storhedstid: de ældste bolværker og kajanlæg, herunder tør- og flydedokkerne samt de resterende dele af Stållinjen, der går fra havnesiden ned gennem skibsbyggerianlægget, gennem skærehallerne til sektionshallerne og ned gennem kransporene og ud til tørdokken på det opfyldte areal. Dansk Bjerg- & Klatreklub / Blocs & Walls har til huse i den såkaldte ”Hovedlænge”, som er den ældste del af B&W Skibsværft, der blev anlagt på den nordlige del af den oprindelige Refshaleø i 1872. Klatrehallen er Nordeuropas største klatrehal. Klatrehallen har 100.000 indtjekninger om året og er aktuelt og vil fremadrettet være et væsentligt, positivt bidrag til kultur og fritid på Refshaleøen. Der bør af hensyn til klimaet og miljøet ikke foretages ændringer i de eksisterende bærende konstruktioner og væsentligste bygningsbestanddele på Stållinjen bortset fra facadeudtryk, der skal ændres til et moderne, smukt post-industrielt udtryk.

Dansk Bjerg- og Klatreklub ser gerne, at der etableres en cykelbro til Refshaleøen eksempelvis fra Langelinie.