Oprettet: 31. oktober 2022
Svarnummer:
314

Indsendt af

Dan Fredskov

Virksomhed / organisation

BIOFOS A/S

Postnr.

1432

By

København

Høringssvar

BIOFOS Lynettfællesskabet A/S har med interesse læst idéoplægget til ny mulig metrolinje M5 offentliggjort den 5. september 2022. Parallelt med idéoplægget til ny mulig metrolinje M5, er der udsendt høringsmateriale til ideoplæg vedr. Østlig Ringvej. BIOFOS har grænseflader til begge projekter, ligesom til det igangsatte projekt Lynetteholm, og dette høringssvar kan derfor ikke ses isoleret. BIOFOS skal derfor opfordre til, at BIOFOS høringssvar vedr. Østlig Ringvej og ny mulig metrolinje M5 ses som en helhed (BIOFOS høringssvar vedr. Østlig Ringvej er vedhæftet).

 

Grænseflader til renseanlæg Lynetten

I idéoplægget er skitseret to linjeføringer for en kommende metrolinje M5. M5 Lilla og M5 Orange linjeføres begge som borede tunneller frem til Refshaleøen, hvor linjeføringen føres som en højbane med stationerne over jorden.

 

Med baggrund i tegningerne i høringsmaterialet, er det BIOFOS opfattelse, at linjeføringen for M5 Orange krydser ind over BIOFOS’ matrikel i den sydøstlige del af matriklen.

 

BIOFOS skal gøre opmærksom på, at der pågår en proces om den fremtidige placering af renseanlæg i Hovedstadsområdet. Et af scenarierne er, at Renseanlæg Lynetten forbliver på sin nuværende lokation. Såfremt der planlægges med landanlæg, der placeres på BIOFOS’ matrikel, kan BIOFOS’ muligheder for at udbygge renseanlægget for at leve op til fremtidige kapacitetsudvidelser og krav om rensning for nye stoffer som PFAS o.l. blive vanskeliggjort og fordyret.

 

Det fremgår ikke af idéoplægget, hvordan krydsningen i givet fald skal gennemføres. Om overhovedet muligt bør det tilstræbes, at linjeføringen fortsættes som en boret tunnel helt frem til Lynetteholm, så en sikker drift af renseanlægget prioriteres.

 

Fastholdes linjeføringen, skal BIOFOS gøre opmærksom på, at omkostninger til nødvendige ombygninger på Renseanlæg Lynetten kan være både tidskrævende som følge af myndighedsbehandling og miljøgodkendelse, ligesom det kan være overordentligt omkostningstungt. Det er ikke rimeligt at pålægge spildevandskunderne i hovedstadsområdet en omkostning som konsekvens af etablering af ny metrolinje, og omkostningerne må derfor være BIOFOS uvedkommende. BIOFOS opfordrer til at omkostningen indeholdes i budgettet for ny metro. BIOFOS stiller sig gerne til rådighed med at kvalitetssikre eventuelle tekniske løsningsforslag.

 

Hvis linjeføringen for M5 Orange fastholdes, og M5 Orange bliver en realitet, kan BIOFOS foreslå et såkaldt ”mageskifte”, hvor BIOFOS som erstatning for det areal en ny metro vil optage, får stillet et tilsvarende areal til rådighed ved nordøstlige del af BIOFOS’ matrikel. Dette mageskifte kunne i givet fald ske med By & Havn, der er ejer af naboarealet til renseanlægget. Dette vil sikre BIOFOS mulighed for at udvide rensekapaciteten i fremtiden, samtidig med at BIOFOS skal sikre cirkulær økonomi, ressourceudnyttelse og grøn energi til hovedstadsområdet.

 

Renseanlæg Lynetten modtager spildevand fra et opland med ca. 1 mio. indbyggere og et stort antal virksomheder i hovedstadsområdet, og anlægget varetager dermed en overordentlig vigtig samfundsmæssig funktion. Ændringer på renseanlægget må nødvendigvis udføres med anlægget i fuld drift og kan ikke udføres uden nøje planlægning og koordinering. BIOFOS opfordrer til, at eventuelle omlægninger af BIOFOS’ anlæg og afledte myndighedsgodkendelser tænkes ind i projektet så tidligt som muligt.

 

Høringssvaret er desuden sendt til efterretning til By & Havn.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Dan Fredskov

Plan- og projektchef

dfr@biofos.dk

Mob: 51369011