Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 6. september 2022
Svarnummer:
1

Indsendt af

Christian Stassen

Postnr.

2942

By

Skodsborg

Høringssvar

Mit forslag er følgende: vi skal lære af vores erfaringer med bygning af M1/2/3/4, og forberede den linje der bliver valgt til fremtiden. Med dette mener jeg:

  1. Uanset hvilken linje der vælges, så bliver det næppe den sidste metrolinje vi bygger i Kbh
  2. Vi skal derfor tænke på hvordan M5 senere vil blive udvidet, og bygge dette ind i projektet fra dag1

M5 lilla, som jeg mener er klart den bedste linje da den indbygger en løsning på trængslen over havnesnittet (hvilket nok er vigtigere end Lynetten for at fjerne nutidens flaskehalse), viser en eventuel fremtidig udvidelse til østerport ved at loope tilbage under vandet. MEN, det er IMO en langt bedre ide at bygge et afgreningskammer ved Refshaleøen allerede i denne fase, hvor man så ved en fremtidig udvidelse kan bygge videre til østerport, og senere hen færdiggøre "ringen" over Riget osv til Kbh H (som der vises med stiplet linje i det lilla forslag). Selvom Lynetteholmen er vigtig er der nok ikke specielt meget brug for to tuneller under havnen dertil, og en ringlinje der koerer fra østerport til Amager og tilbage over KbhH vil være en enorm gevinst for landet.

M5 orange, som jeg mener er for lille en ambition, bør som minimum forberedes til en fremtidig udvidelse som beskrevet ovenfor (dvs afgrening fra Reffen til Amager, og fra østerport videre vest på).

Ved tidligere metrobyggeri har der været en tendens til IKKE at bygge afgreninger til senere udvidelser dag1, hvilket har foert til store omkostninger senere. Som eksempel kan nævnes Kongens Nytorv som jo blev gravet op i to omgange fordi man ved bygning af M1/2 ikke byggede udvidelse til M3/4 selvom det var ret åbenlyst at det burde man. Så lad os lære af de fejl, og forberede os på udvidelser denne gang.

Let’s not be penny wise but pound foolish!

Der kan henvises til dette online fora hvor mange forskellige linjer diskuteres:

https://www.skyscrapercity.com/threads/m5-metro.2278384/page-14