Oprettet: 24. oktober 2022
Svarnummer:
221

Indsendt af

Bestyrelsen i Sundbyernes Grundejerfællesskab

Virksomhed / organisation

Sundbyernes Grundejerfællesskab

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Høringssvar til Metrolinje M5 - idéfasehøring for miljøvurdering

Sundbyernes Grundejerfællesskab (SGF) bestyrelse har drøftet de to forelagte forslag til en mulig metrolinjen M5, som er beskrevet i den offentliggjorte høringsfolder. SGF hilser de to forslag velkommen, og fremsender her vores bemærkninger til den såkaldte ’lilla linje’. Denne linje berører særlig SGF’s medlemmer på Amager.

Trængsel og andre trafikforhold

Det er SGF’s opfattelse, at en ny metrolinje M5 bidrager til at løse nogle af de kapacitetsproblemer, der er på Amagerbrogade, og ikke kun kapacitetsudfordring i M1/M2. Specielt i myldretiden er der en flaskehals ind mod og ud af det centrale København over Amager. Der er ganske enkelt ikke plads til både biler, busser, cykler og gående. Det problem stiger i takt med at flere flytter til nyopførte boliger på Amager. Derforuden vælger et stigende antal pendlere, der kommer sydfra København, at parkere forskellige steder på Amager for at tage metro til arbejde i København.

Stationsplacering og byggepladser

Det er SGF’s opfattelse, at en placering af en metrostation V/Amagerbrogade Syd, hvor stationen placeres ved Sundbyøster Plads, er mest fordelagtig. Sundbyøster Plads er allerede et centralt samlingspunkt i Sundbyøster. Der ligger to sportshaller, flere indkøbsmuligheder og der er kort afstand til Amager Hospital. Pladsen indgår også i den linje, som skal skabe bedre forbindelse mellem Amager Strandpark og Amager Fælled.

SGF’s mener også, at stationsplaceringen ved Sundbyøster Plads kan få flere til at vælge offentlig transport frem for at pendle på arbejde, deltage i sportsaktiviteter eller tage til Amager Strand, Fælled eller videre mod Refshaleøen eller centrum.

Nedgravning og visuelle forhold

SGF støtter forslaget om en underjordisk tunnel og stationer, der bidrager til at skabe færrest gener for beboerne på Amager. En tunnel giver den største fremkommelighed og mulighed for uhindret trafik uanset transportform på tværs. En nedgravet løsning skaber også færre støjgener. En højbane skaber omvendt trafikale udfordringer, når banen hindrer afledning af tværgående trafik, ligesom der vil være støjgener for beboere nær ved. 

En nedgravet løsning kan desuden bidrage til større sikkerhed om infrastrukturen for sabotage mv., der i de kommende år vil være i større fokus.

Klima

SGF opfordre til, at der gøres overvejelser om indsatser, der løser udfordringer med vandstrømme ved skybrud mv. i forbindelse med metrobyggeriet.

Friluftsliv

Amager er et sted, som i stigende grad benyttes af udefrakommende, der gør brug af både Amager Strandpark og Amager Fælled. Derfor opfordrer SGF til, at det overvejes, hvordan metrolinjen bedst understøtter adgangen til ude og friluftsliv for besøgende i København.

Afslutningsvis er det naturligvis væsentligt for SGF, at et metrobyggeri forstyrrer grundejerne på Amager mindst muligt og at eventuelle berørte grundejere kompenseres og eventuelt genhuses i anlægsperioden.

Med venlig hilsen

Bestyrelsen for SGF