Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Metrolinje M5 - idéfasehøring for miljøvurdering
Indsendt af
Virksomhed / organisation
Postnr.
By
Høringssvar
KØBENHAVNS METRO med 6 linier frem mod 2030
FORSLAG udarbejdet September 2022
Københavns metronet foreslås udbygget til følgende linier :
M1 (Ny liniefarve RØD) Glostrup Hospital – Rødovre – Vanløse – Nørreport – Chr.havn – Lufthavnen
M2 (Ny liniefarve ORANGE) Ejby (P) – Rødovre – Vanløse – Nørreport
– Chr.havn – Dragør (langs Englandsvej)
M3 (Ny liniefarve GUL) Ringlinien Hovedbanegården – Fr.berg – Østerport
M4 (Ny liniefarve GRØN) Tværlinie Nordhavn – Østerport – Kg. Nytorv
– Hovedbanegården – Ny Ellebjerg – Hvidovre Hospital – Avedøre (P) (– Brøndby Stadion)
M5 (Liniefarve BLÅ) Værløse(P-center) – Nørreport (Vendersgade*) –
Kg. Nytorv (nord) – Skuespilhuset – Operaen – Chr.havn (under Prinsessegade) – Vestamager –
Avedøre Holme (P-center v/ Stamholmen)
M6 (Liniefarve: VIOLET) DTU(P-center) – Lyngby C – Bispebjerg Hosp. - Parken – Rigshosp. – Nørreport (Vendersgade*) – Operaen – Nyholm – Unicef Plads – Nordhavn (Øst) – Lynetteholm
NB! Ikke alle nye mellemstationer på linierne M2, M4, 5, og 6 er oplistet her !
VÆSENTLIGE ÆNDRINGER GENERELT:
Der bygges ny, dyb Metrostation Nørreport/Vendersgade for linierne M5 og 6, der under Peblingesøen skal føres under nuværende M1-2.
Underjordisk gennemgang etableres til eksist. Metro-station og til Nørreport S-station, nedgang Nørregade.
Samtlige stationer skal have udvidet antallet af døre til togene, og alle metrotog forlænges med 1 mellemvogn til 4 vogne(max. længde), a.h.t. større passagerkapacitet. Antallet af siddepladser skal opgraderes a.h.t. Længere rejser.
Alle stationer udbygges til mindst 2 elevatorer a.h.t. hurtig passagerveksel til/fra gade.
VÆSENTLIGE ÆNDRINGER LINIEMÆSSIGT:
Linierne M1 og M2 bytter linienummer, da M1 bliver vigtigste linie i forb. med lufthavnen.
M5 og M6 får ny station ved Nørreport under Vendersgade, parallelt med nuværende station, med gangtunnel til nuværende station (M1 / 2).
Linie M1 og M2
Forlænges fra Flintholm St. med nedgravning straks efter broen over Grøndals Parkvej, til ny underjordisk (tysk/østrigsk model: Unterpflaster-bahn) station Vanløse (afstand ca. 500 m. heraf underføring ca. 300 m. Dyk-vinkel som ved Fasanvej. Ny nedgang etableres ved 'Kronen'-torvet og elevator indbygges skånsomt i den gamle kommandopost.
Fra Vanløse føres som tunnelbane i dybde afh. af forholdene under Damhusengen til station RØDOVRE CENTRUM; (evt. med mellemstation DAMHUS ved Rødovrevej og Heerup Museum).
Herfra videre underjordisk til RØDOVRE ARENA; videre mod STENAGER; (station HVISSINGE), og derfra drejes M1-tog af til GLOSTRUP HOSPITAL; og M2-tog drejes af til endestation EJBY (P-center) ved Fr.sundsmotorvej / Ringvejen. Begge endestationer udføres med forbindelse til Letbanens stop).
Afh. af nuværende og kommende bebyggelse bør der forberedes flere stationer undervejs.
Mellem stationerne Forum og Frederiksberg etableres ny station BÜLOWSVEJ for betjening af boligområderne dér!
Fra Chr.havn fortsættes M1 uændret som nu til Lufthavnen.
M2 omlægges ad ny tunnel underjordisk til SUNDHOLMSVEJ (Am. Fælledvej); SUNDBYVESTER (ved idrætsparken); VEJLANDS ALLE (Irlandsvej); TÅRNBY ST. (under Øresundsbanen); LØJTEGÅRDSVEJ; TØMMERUP (Ugandavej / KIirstinehøj); ST.MAGLEBY (ved kirken); DRAGØR (under Vestgrønningen).
NB! I St.Magleby og Dragør udvises særlig omhu for at undgå skader på bevaringsværdige gamle bygninger og kvarterer, og området skal tilbageføres efter anlægsarbejdet til oprindeligt udseende. Nedgange til stationerne skal udføres så diskret som muligt og på en måde, så de falder naturligt ind i det historiske miljø, gerne camoufleret bindingsværk.
Nuværende sporkurve mod Islands Brygge station benyttes fremtidigt som rangérspor til/fra depot Vestamager.
Linie M3 Ringbanen
Ingen ændringer i linieføring men flere stop:
Nye stationer: ØSTERBRO STADION (Gunnar Nu Hansens Plads); og CHURCHILLPARKEN (Frihedsmuseet/Langelinie)( a.h.t. dårligt gående).
Stationer udføres med SIDEPERRONER.
Linie M4
Forlænges til ORIENTKAJ (hvert andet tog udenfor turisttiden dog kun Orient Plads). Turistlinie M4X køres mellem Orientkaj og Hovedbanegården.
Følger iøvrigt M3 langs Cityring Øst.
Samt forlænges fra Ny Ellebjerg underjordisk frem til FOLEHAVEN / VIGERSLEVVEJ; HVIDOVRE HOSPITAL ØST (gl. hovedindgang); HVIDOVRE HOSPITAL VEST (ny hovedindgang); AVEDØRE (P-center) (ved Byvej); og BRØNDBY STADION (begrænset trafik udenfor spilledage o.l.).
Endvidere etableres ny station for Ndr. Frihavnsgade ved VICTOR BORGES PLADS a.h.t. de omkringliggende boligkvarterer (SIDEPERRONER).
Linie M5 (ny)
Primær station sammen med M6 ny NØRREPORT.
Retning vest afgrenes fra M6 under Peblingesøen til BLÅGÅRDS PLADS; videre til NUUKS PLADS (krydsning med M3); FUGLEBAKKEN (forbindelse til S-ringbanen); BELLAHØJ (ved Frederikssundsvej); RUTEN (forbindelse med bus mod Tingbjerg og Høje Gladsaxe); MØRKHØJ (Gladsaxe Møllevej); GLADSAXE RINGVEJ; KLAUSDALSBROVEJ; VÆREBRO (ved centeret); VÆRLØSE (P) (ved Kollekollevej). Hele vejen tunnelbane undtagen fra Værløse til Værebro.
Retning øst samkøres med M6 frem til Chr.havn ny station, og herfra grenes M5 over til Islands Brygge St. og videre til VESTAMAGER, hvorfra linien føres underjordisk frem til Kalvebodbroen. Herfra løber metro-banen ”på stylter” over motorvejen, med stationerne JERNHOLMEN, AVEDØREHOLMEN, og AVEDØRE SYD (P-center).
Linie M6
Føres mod vest/nord fra ny NØRREPORT ST. under søerne underjordisk frem til RIGSHOSPITALET; videre til PARKEN (Øster Allé); VIBENSHUS RUNDDEL (krydser M3); frem til HANS KNUDSENS PLADS (gangtunnel til Ryparken S-st.).
Herfra under S-ringbanen til BISPEBJERG HOSPITAL; BISPEBJERG TORV; EMDRUP TORV; GENTOFTE HOSPITAL; VANGEDE (Brogårdsvej/Nybrovej); LYNGBY CENTER (evt. skift til Letbanen); DTU (Anker Engelundsvej); frem til HJORTEKÆR (P-center). Hele vejen som tunnelbane a.h.t. Øvrige vejnet.
Retning øst føres underjordisk fra Nørreport til KG.NYTORV NORD (langs Gothersgadesiden); videre til SKUESPILHUSET (Skt. annæ Pl.); OPERAEN; NYHOLM (Sixtus); LANGELINIE (Indiakaj); DFDS-TERMINAL; FRIHAVNEN(Redmolen).
P-CENTRE (angivet med (P) ved stationerne) skal primært muligt anlægges underjordisk i nødvendigt antal etager, og have direkte adgang til Metro stationen.
Afbenyttelse af P-centre (pendlere) skal indbefatte fri (abonnement-/P-billet-betalt) rejse på Metro-nettet (enkelt P-billet dog kun samme dag/tidsrum ved flerdages parkering)! Derved kan en stor del af bilpendler-trafikken til/fra København reduceres væsentligt.
TILSLUTNINGSTRAFIK med busser, m.m. skal indrettes, så der er kortest mulig gå-afstand til stoppesteder for beboere langs linien, især ældre og dårligt gående.
Øvrig parallelkørende off. trafik skal genetableres / opretholdes a.h.t. lokale beboeres behov for kortere (eller længere) rejser! F.eks.: buslinien på Englandsvej til Dragør, og buslinie Svanemøllen – Østerport – Kg, Nytorv.
Udarbejdet med forbehold for evt. fejl og udeladelser.
TRAFIKFORSKER
Arne W. Petersen
Gillesager 272, 1.th 2605 Brøndby
Tlf. Mobil. 40757023 mailto: arnewp1948@gmail.com