Oprettet: 11. september 2022
Svarnummer:
11

Indsendt af

Anders Frese

Postnr.

4200

By

Slagelse

Høringssvar

Når man bygger videre på Metro linjerne er det samtidig vigtig at være på forkant med fremtiden og tænke på de videre projekter som kommer til. De Metro linjer vi skal til at bygge bliver jo nok ikke de sidste og derfor er det vigtigt at man samtidig gør klar til også at bygge forgreningskamre i nord som i syd af en evt. metro linje. Man skal også udvikle København så ikke alle skal skifte på de store Metro/S-Tog stationer men andre steder da del vil flytte presset på metro linjerne da flere linjer allerede nu godt kunne bruge flere vogne i myldretiden. (Billag 1)

Så hvis man feks Tænker på at udvikle M5 som et linje system som M4 allerede er på M3 Linjen, den deler skinner på noget af strækningen og via 2 forgreningskamre kører både til København S og København N. og tænker man på fremtiden kan det samme ske i Syd på en ny ringbane og forberede evt en linje mod Malmö og København ZOO.

M5 "Lilla Linje" Kunne starte ved Lynetteholm Nord kører mod Lynetteholm Syd via Refhaleøen mod vest til Østerport og Rigshospitalet og videre mod nordvest med et stop på jagtvej og videre mod Skjoldsplads. Derefter kan linjen videre udbygges mod København NV, Hulgårds Plads, Bellahøj og Brønshøj Torv (Billag 1)

M6 (Cityring II) "Orange linje" (Etape 1) Starter ved Rigshospitalet og kører mod øst til Østerport station videre mod Refhaleøen, gennem afgreningskammer mod syd med en station ved Operaen og videre mod en station på Prags Blvd (afgrening mod Værksted på prøvestenen) videre mod Amagerbro station, Islands brygge og slut København H. (Billag 2)

 (I steder for strækningen fra Prags Blvd via Amagerbro, Islands Brygge kan ruten i stedet kører via "Lergravs Parken" - videre mod "Amagerbro gade Syd" - "DR Byen" og videre mod "Islands Brygge Syd") Det giver et større passager grundlag og derved større indstjening til betaling af Metroen linje >>M6<<. (Billag 3)

M7 evt. ZOO via City mod Malmö senere...