Oprettet: 24. juni 2022
Svarnummer:
11

Indsendt af

Brian Buus Pedersen

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Høring om kommende tidsbegrænset parkeringszone Sundbyøster

Vi er helt enige i argumenterne for forslaget om at indføre tidsbegrænsede parkeringszoner i Sundbyøster. Et stadigt voksende antal langtidsparkeringer for rejsende til og fra Kastrup Lufthavn samt city-pendlere uden for lokalområdet har gjort det til et urimeligt lotteri for de lokale beboere at finde en parkeringsplads.

Vi er også enige i, at indførelsen af parkeringszoner skal ske i nøje koordination med tilgrænsende områder, så parkeringspresset ikke blot skubbes rundt i områderne pga. uens regulering.

Som andelshavebeboere på Hedegaardsvej har vi desuden følgende bemærkninger:

  1. Vi er enige i de mange andre afgivne høringssvar, som fremhæver, at indførelsen af tidsbegrænsede zoner ikke må bringe de nuværende beboere i koloni- og andelshaver i en endnu værre situation end i dag. Derfor er det helt afgørende at sikre, at koloni- og andelshavere på lige fod med andre beboere i de berørte områder kan ansøge om beboerlicenser, gæstelicenser og øvrige relevante licenser.

Indførelse af parkeringszoner uden hensyn til haveejernes legitime adgangsbehov, vil være en dramatisk, pludselig og historisk forringelse af mange tusinde menneskers muligheder for at udnytte deres haver. Dette har vel aldrig været det politiske formål med indførelse af parkeringszoner, der jo netop skal skabe mere rimelige parkeringsforhold for alle de lokale beboere?

  1. Som andre grundejere betaler vi i vores haveforening ejendomsskatter til kommunen mv. og vi vil derfor finde det ganske urimeligt, hvis vi afskæres fra adgang til tilsvarende parkeringslicenser på de veje, der i lokalområdet støder op til haveforeningerne.

 

  1. I det samlede billede af parkeringspresset i København bør også huskes, at brugerne af koloni- og andelshaver frigør pladser andre steder i byen, når de parkerer ved haverne.

 

  1. På Hedegaardsvej – på ikke mindst den første lange delstrækning fra Amager Strandvej frem til den anden side af Femøren Metrostation – vil der opstå mange ledige parkeringspladser, hvis de lokale havebeboere ender med at blive afskåret fra beboerlicenser hertil. En 3-timers tidsbegrænsning her vil kun blive udnyttet af ganske få med et kort ærinde, idet der hverken er butikker eller andre erhverv m.v. til at skabe behovet.

 

Med venlig hilsen

Brian Buus Pedersen

Marianne Lykke Thomsen