Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november
Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende 3 timers tidsbegrænset p-zone i Amager Strand
Indsendt af
Postnr.
By
Høringssvar
Vi støtter op omkring parkeringszoner omkring metrostationerne som berører beboerne i disse områder, dog der er nogle forhold som bør overvejes for at opnå formålet at reducere udefrakommende køretøjer (arbejde i byen og lufthavn, som nævnt under mødet på Filipsskolen).
Hvis formålet er at reducere (ikke undgå) udefrakommende køretøjer, så drejer det sig jo primært om arbejde i byen (min. 8timer) og rejsende (´+24timers rejser) - og der er her fokus bør være. Det nuværende forslag går faktisk ud over mange andre grupper (bla. gæster osv) i områder som ikke er berørt i dag.
1) Hvorfor ikke starte med, at implementere zoner omkring metrostationer og spare offentlige udgifter til skiltning, parkeringsopsyn mv - og kun udvide dette, hvor problemet med udefrakommende køretøjer breder sig? Jeg er af den overbevisning (som deles af naboer i området), at der er grænser for hvor langt disse bilister vil gå/transporteres for at spare penge ifm. parkering, hvorfor det ikke vil blive relevant hvor vi bor. HVIS problemet opstår/flyttes fra nuværende grænser, så opsæt skiltning/zoner - men start ikke med det, da det betyder gener, hvor det ikke er nødvendigt - og evt. unødvendige udgifter for kommunen.
2) Nu da zonerne bliver en realitet, så kan jeg overhovedet ikke forstå begræsningen på 10 gæstepladser per person over xx i husstanden. For vores vedkommen med 2 børn i børnehave/skole alderen betyder det, at vi har 20 gæsteparkeringer om året. Vi er heldige med bedsteforældre dag hver uge, som jo gør, at de ikke længere kan parkere her/tage på tur uden en gæsteparkering. De vil jo alene tager 40-50 gæsterlicenser (hvis ikke vi har parkering på egen grund).
Familien kommer fra Jylland, dvs. ankommer typisk fredag - og så skal vi igen bruge gæsteparkering når besøgene kommer langvejs fra - og ikke kun er her weekend hvor parkeringszonen ikke gælder.
Vi har lege aftaler, hvor forældre kommer i bil mv - og jeg kan komme med mange scenarier, hvor de 20 licenser bruges hurtigt - så det er langt fra nok. Det vil give uforholdsmæssige gener i et området der pt ikke er udfordret af udefrakommende køretøjer.
I bør seriøst overveje:
- Give +100 licenser på husstand og lad husstanden håndtere det ift sine gæster. Kan der forekomme snød/salg af gæstelicenser? Ja, naturligvis, dog lave ikke regler for de 20% om udnytter ordningen, men for de 80% som vil det bedste for sit naboskab. Hvis der stadig er udfordring, så året efter reducere til 80 licenser osv. for at finde et fornuftigt leje.
- Implementer en forordning, hvor flere gæstelicenser kan tildeles en husstand ved behov - feks ved langtidsbyggeri/renovering af ejendom o.l. En form for ansøgningsprocess.
3) Igen, som forespurgt under mødet, hvorfor ikke overveje 5 timers zoner? Enig, at så kan man i teorien holder der meget længere tid, dog hvis du rejser i 24 timer eller arbejder i byen og skal parkere din bil, så passer 5timer nok meget godt til gene for de køretøjer formålet drejer sig om.
Håber i genovervejer specielt antallet af gæsteparkeringer.
dbh Thomas