Oprettet: 29. juni 2022
Svarnummer:
72

Indsendt af

Bjarne Holmdahl Andersen

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Høring, kommende tidsbegrænset parkeringszone Amager strand

Som beboere i området for lokalplan Krimsvej (”Krimsvejområdet”) vil vi komme med følgende bemærkninger.

 

Til gene for beboerne ved at kun tillade parkering i egen zone

Formålet med at indføre parkeringszoner er i henhold til forslaget at begrænse langtidsparkering og trængsel ved metrostationerne. Lige omkring metrostationerne er dette tilsyneladende et problem (selvom selve analysen der er blevet udarbejdet ikke er en del af høringsmaterialet, og man blot helt kort konkluderer, at ”parkeringspresset på strækningerne nær ved metrostationerne kan skyldes udefrakommende køretøjer”). De regler der foreslås vil dog ramme bredt, og også ramme indbyggere der bor i andre dele af et område, og klart forringe parkeringsmulighederne, idet at parkering kun skal være tilladt i egen zone. Dette bliver ekstra tydeligt, hvis man bor i udkanten af en zone, langt væk fra metroen, f.eks i den sydøstlige del af Krimsvejområdet.

 

Krimsvejområdet

Hvis man indfører parkeringsrestriktioner for Amager strand så er man også nødt til at indføre restriktioner i Krimsvejområdet, ellers kommer et endnu større pres på de alt for få parkeringspladser der er.

 

Krimsvejområdet bør indgå som en del af Amager strand-zonen.

Krimsvejområdet bør ikke være en selvstændig zone men i stedet en del af en udvidet Amager strand zone. Krimsvej består af rigtig mange boliger på et meget lille areal, og alt for få parkeringspladser til beboernes biler. Idag benytter mange beboere i området, og beboernes gæster, der ikke kan finde plads inde i selve området sig af at enten holde ude på Amager strandvej eller lige syd for området, i Italiensvejområdet (del af forslagets Amager strand-zone). De udefrakommende biler derlangtidsparkerer holder overvejende omkring metrostationen. Reglerne vil derfor give mulighed for flere ledige pladser omkring selve Krimsvej. For beboere i den sydlige del af området, specielt ud mod strandvejen, er det dog ikke naturligt at tage helt til Krimsvej for at parkere, uden oplagt at holde i tilstødende områder i nærheden af egen bopæl, sydfor (Amager strand-zonen) eller på Amager strandvej, hvilket sker i høj grad allerede idag.

 

Ved borgermøde på Filipskolen d. 30 maj fremførte forvaltningen, at der er nok parkeringspladser i Krimsvejområdet for beboerne, men at de fleste er i private parkeringskældre. Disse er jo dog i de fleste tilfælde aflukkede og øremærket beboerne i en bestemt ejendom. Dvs andre beboere har ikke mulighed for at benytte disse pladser, men er helt afhængig af at finde en parkering på gaden, hvor der er alt for få pladser i selve området.

 

Det kan herunder tilføjes, at modsat Krimsvejområdet har de fleste husstande i Amager strand-zonen egen parkeringsplads på egen grund (idet området primært består af et villakvarter), dvs dette område har ikke på samme måde som Krimsvejområdet mangel på parkeringspladser.

 

Amager strandvej skal vaere en del af zonen.

Selve Amager strandvej bør indgå i zonen. Det giver ingen mening ikke at give beboerne i området mulighed for at parkere på Amager strandvej. At fjerne Amager strandvej som parkeringsmulighed, og at fratage beboere mulighed for at parkere i nærområdet i det hele taget er en stor forringelse af dagens parkeringsforhold, og det ændrer radikalt på grundlaget for mange beboeres køb af bolig i området.

At der er behov for Amager strandvej som en del af parkeringszonen ses tydeligt i forhold til, at mange beboere i dag er tvungen til at benytte denne som parkeringsplads.

Bortset fra nogle få super stranddage hvert år er der altid ledig parkeringskapacitet på Amager strandvej, så en fjernelse af beboernes mulighed for at parkere på denne synes ikke rationelt eller nødvendigt.

 

Fleks-licenser

Hvis Krimsvejområdet skal være en selvstændig zone bør som minimum beboerne der grænser op til den tilstødende Amager strand-zonen i den sydlige del få licens til begge zoner – det bør ses som en fleks-strækning.

 

Ansatte i området bør kunne få licens

Dem der arbejder ved virksomheder eller skole i området bør få lov til holde mere end tre timer dagtid.

 

Krimsvejskvarteret er ikke designet til biler der cirkulerer efter parkeringspladser

Den måde som Krimsvejsområdet trafikalt er designet på er ikke egnet til at biler cirkulerer og leder efter parkeringspladser, hvilket vil blive konsekvensen af forslaget. Der er blinde veje og små stikveje, hvor det både vil blive usikkert for fodgængere og bløde trafikanter, hvis man fratager beboere muligheden for at parkere på Amager strandvej eller i tilstødende parkeringszone.

 

/Cecilia & Bjarne