Oprettet: 21. juni 2022
Svarnummer:
5

Indsendt af

Thomas Elvig Duus

Postnr.

2300

By

København

Høringssvar

Vi støtter op omkring parkeringszoner omkring metrostationerne som berører beboerne i disse områder, dog der er nogle forhold som bør overvejes for at opnå formålet at reducere udefrakommende køretøjer (arbejde i byen og lufthavn, som nævnt under mødet på Filipsskolen).

Hvis formålet er at reducere (ikke undgå) udefrakommende køretøjer, så drejer det sig jo primært om arbejde i byen (min. 8timer) og rejsende (´+24timers rejser) - og der er her fokus bør være. Det nuværende forslag går faktisk ud over mange andre grupper (bla. gæster osv) i områder som ikke er berørt i dag.

1) Hvorfor ikke starte med, at implementere zoner omkring metrostationer og spare offentlige udgifter til skiltning, parkeringsopsyn mv - og kun udvide dette, hvor problemet med udefrakommende køretøjer breder sig? Jeg er af den overbevisning (som deles af naboer i området), at der er grænser for hvor langt disse bilister vil gå/transporteres for at spare penge ifm. parkering, hvorfor det ikke vil blive relevant hvor vi bor. HVIS problemet opstår/flyttes fra nuværende grænser, så opsæt skiltning/zoner - men start ikke med det, da det betyder gener, hvor det ikke er nødvendigt - og evt. unødvendige udgifter for kommunen.

2) Nu da zonerne bliver en realitet, så kan jeg overhovedet ikke forstå begræsningen på 10 gæstepladser per person over xx i husstanden. For vores vedkommen med 2 børn i børnehave/skole alderen betyder det, at vi har 20 gæsteparkeringer om året. Vi er heldige med bedsteforældre dag hver uge, som jo gør, at de ikke længere kan parkere her/tage på tur uden en gæsteparkering. De vil jo alene tager 40-50 gæsterlicenser (hvis ikke vi har parkering på egen grund).

Familien kommer fra Jylland, dvs. ankommer typisk fredag - og så skal vi igen bruge gæsteparkering når besøgene kommer langvejs fra - og ikke kun er her weekend hvor parkeringszonen ikke gælder.

Vi har lege aftaler, hvor forældre kommer i bil mv - og jeg kan komme med mange scenarier, hvor de 20 licenser bruges hurtigt - så det er langt fra nok. Det vil give uforholdsmæssige gener i et området der pt ikke er udfordret af udefrakommende køretøjer.

I bør seriøst overveje:

- Give +100 licenser på husstand og lad husstanden håndtere det ift sine gæster. Kan der forekomme snød/salg af gæstelicenser? Ja, naturligvis, dog lave ikke regler for de 20% om udnytter ordningen, men for de 80% som vil det bedste for sit naboskab. Hvis der stadig er udfordring, så året efter reducere til 80 licenser osv. for at finde et fornuftigt leje.

- Implementer en forordning, hvor flere gæstelicenser kan tildeles en husstand ved behov - feks ved langtidsbyggeri/renovering af ejendom o.l. En form for ansøgningsprocess.

3) Igen, som forespurgt under mødet, hvorfor ikke overveje 5 timers zoner? Enig, at så kan man i teorien holder der meget længere tid, dog hvis du rejser i 24 timer eller arbejder i byen og skal parkere din bil, så passer 5timer nok meget godt til gene for de køretøjer formålet drejer sig om.

Håber i genovervejer specielt antallet af gæsteparkeringer.

dbh Thomas