Oprettet: 1. juli 2022
Svarnummer:
9

Indsendt af

Kirstine Andersen

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Ønske om en løsning for gulpladebiler 

 

 

Jeg glæder mig over at der endelig bliver indført tidsbegrænset parkering, men jeg ser en udfordring vedrørende gulpladebiler - både for beboere og for arbejdende.

 

Jeg kunne forstå til borgermødet, at jeg langt fra er den eneste, der bekymrer sig om dette. 

 

 

Ang. beboere:

 

Hvis der i en husstand er 1 beboer, der kan få en parkeringslicens, og vedkommende har en gulpladebil med hjem fra arbejde, er det ikke muligt at have en privatbil. Den ene bil vil blive parkeret uden for zonen og dermed flytte trængselsproblemet videre til næste område (præcis som tilfældet er nu for områderne lige uden for den allerede gældende parkeringszone). 

 

Hvis gulpladebilen skal parkeres ved en firmaadresse, vil det gøre at borgeren befinder sig længere tid på vejene, og måske vil det være umuligt for borgeren at beholde arbejdet. Den ekstra køretid vil i øvrigt skulle betales af en kunde, samtidig med at det vil forkorte den aktive arbejdstid.  Derudover vil der også skulle betales kørselsfradrag, hvis borgeren kører til og fra sin gulpladebil.

 

Det er en stor udfordring for de borgere, der netop er afhængige af en gulpladebil for at kunne udføre sit arbejde. Det gælder fx håndværkere, hvor bilen, grundet arbejdets karakter og omfang, skal være indrettet på en sådan måde, at det ikke er tilladt at bruge køretøjet privat (uden mulighed for hvide plader eller papegøjeplader). Da arbejdet kræver særlige værktøjer og materialer, er andre transportformer ikke en mulighed.

 

Teknik- og miljøborgmesteren har tidligere udtalt, at hun synes københavnske borgere skal have mulighed for at have en weekend-/hyggebil. Hvis ikke der findes en løsning for gulpladebiler, er en bil til privat brug kun en mulighed for nogle borgere, og det vil blive bestemt af borgerens arbejde. 

 

Jeg håber man vil udtænke en løsning for problematikken, evt. en særskilt gulpladelicens, så der er plads til alle arbejdsgrupper i København. 

 

 

Ang. arbejdende:

 

Jeg håber også man vil kigge på en løsning for virksomheder med adresse uden for zonen, der midlertidigt skal udføre arbejde inden for zonen. 

 

Det kunne fx være en løsning, hvor en virksomhed med adresse uden for zonen kan søge en arbejdslicens for en begrænset periode, så den arbejdende kan komme til og fra det sted, hvor arbejdet udføres. Det vil nedsætte køretiden og dermed forureningen, hvis der kan parkeres i nærheden, og det vil skabe bedre arbejdsforhold, når der fx skal bæres materialer og/eller maskiner. 

 

Hvis ikke der findes en løsning, vil prisen for den ekstra transporttid og forkortede aktive arbejdstid lande hos kunden, uanset om kunden er en privat eller offentlig virksomhed eller en privat borger.