Oprettet: 1. januar 2022
Svarnummer:
31

Indsendt af

Jeppe Olsen

Postnr.

2400

By

København NV

Høringssvar

Mine kommentarer til ”Forslag for tillæg til lokalplan 299, Vanløse”

Overordnet er jeg yderst skeptisk til forslaget, og vil opfordre Teknik- og miljø Udvalget til at forkaste forslaget. Mine begrundelser for dette følger her:

 

Fra fælles brugsret til privat brugsret - Fra høj udnyttelse til lav udnyttelse.

Planforslaget der her skal tages stilling til, er et lokalplantillæg der de-facto omdanner offentlig parkering til privat parkering. Det er beklageligt at dette forhold intetsteds betones, hverken i indstillingen til forslaget eller i selve planforslaget.

 

De parkeringspladser som forslaget åbner for at kunne nedlægge for at skabe overkørsel til private matrikler er i dag offentlige parkeringspladser. De anvendes dagen igennem af mange forskellige brugere; beboere både fra rækkehusene og fra etageejendommene på modsatte side, besøgende, hjemmehjælpere, fragtmænd, hentning og bringning til børnehavnen Ansgars Engle (Hvidkildevej 10, st. th.), osv.

De nedlagte pladser erstattes i forslaget af private parkeringspladser, som kun kan disponeres over af beboeren i det pågældende rækkehus, og som en konsekvens heraf, må stå ubenyttet hen i løbet at dagen, når brugeren gør sine daglige gøremål.

 

Planforslaget betyder altså ikke bare at parkeringspladser flytter placering, men betyder også at den overordnede parkeringskapacitet i området falder, da de private pladser ikke kan udnyttes ligeså effektivt som de fælles.

 

Det undrer mig derfor meget, at forvaltningen stiller dette forslag, hvor der flyttes parkeringskapacitet direkte fra den fælles pulje af parkering, og over i privat drift, lukket for den fælles offentlige anvendelse. Hvad er begrundelsen for denne disponering, andet end at det er et ønske fra et mindretal af vejens beboere?

 

Planforslag til fordel for de få, men til ulempe for de mange.

Medlemmerne af Hvidkildehusenes Ejerlav vil med tillægget til lokalplanen få mulighed for at etablere private parkeringspladser på alle de enkelte grunde langs Hvidkildevej. Det lader til at lokalplanforslaget er udsprunget som en reaktion på et konkret ønske fra et mindretal af beboerne med adresse på Hvidkildevej (Hvidkildehusenes Ejerlav).

 

Forslaget indeholder desværre ikke nogen overordnet betragtning om områdets oplevelse, parkeringdækning og helhed, eller hvordan de foreslåede ændringer i parkeringsudbuddet i området måtte påvirke områdets øvrige beboere, der på lige fod med beboerne syd for vejen, benytter de dele af den kommunalt ejede Hvidkildvej der ligger indenfor lokalplanområdet.

 

Der er på den sydlige side af Hvidkildevej i omegnen af 44 hustande, som i dag ligesom alle andre, har mulighed for at benytte både de parkeringspladser der er tilgængelige på sydsiden af vejen, og dem som er placeret på nordsiden af vejen. På den nordlige side af vejen er der dog i omegnen af 144 husstande, som med en evt. vedtagelse og realisering af dette lokalplanforslag afskæres muligheden for at benytte sig af de nuværende parkeringsmuligheder på sydsiden af vejen.

 

Ønsket om egen parkering, kan man forestille sig, udspringer af den nuværende parkeringssituation i området. Det har i de seneste mange år har været meget svært at finde en parkeringsplads til sin bil. Dette er et problem for beboere på begge sider af vejen, og som bilejer forstår jeg hvorfor man gerne ser en løsning på dette. Den foreslåede løsning vil måske gøre livet lettere for ejere af rækkehusene på vejen, mens det omvendt vil gøre parkeringsituationen vanskeligere for de som ikke får mulighed for at etablere private parkeringspladser. Altså beboerne på nordsiden af Hvidkildevej.

 

Det nævnes i indstillingen til forslaget, at:
”I Budget 2022 (BR 7. oktober 2021) (A, B, F, O, V, Ø og Å) er der afsat midler til oprettelse af 15 parkeringszoner i byens yderområder med tidsbegrænset parkering på tre timer. Baggrunden herfor er ønsket om at mindske parkeringspresset i områderne. Dette vil blandt andet medføre oprettelse af en ny parkeringszone på Hvidkildevej og de omkringliggende veje, hvilket vil kunne afhjælpe det nuværende problem for grundejerne med at finde parkeringspladser.”

 

Hvis det er forventningen at parkeringspresset vil falde, må man gå ud fra at dette løser problemerne for beboere både nord og syd for Hvidkildevej og behovet som dette planforslag skal imødekomme bortfalder.

 

Trafiksikkerhed – børn og flere biler på fortovet.

Der færdes i dag mange børn på Hvidkildevej; Til- og fra daginstition, skole, og sportstilbud på Genforeningspladsen. Tilføjelsen af op til 24 nye overkørsler langs vejen, med dertilhørende bakkende biler, vil gøre det endnu mere utrygt at lade sine børn færdes på fortovet her.

 

Antallet af nedlagte offentlige parkeringspladser er for lavt estimeret

Det nævnes i indstillingen til ”Forslag for tillæg til lokalplan 299, Vanløse,” at tillægget muliggør 24 nye parkeringspladser (private) i området, men at overkørslerne hertil vil betyde at der kan nedlægges op til 23 offentlige pladser. (i planforslaget redegørelsesdel står der 25) Jeg vurderer at det reelle antal nedlagte offentlige pladser vil være væsentligt højere.

 

Dette baserer jeg på følgende forhold:

A. Rækkehusgrundene er på nær gavlhusene, omkring 7 meter brede, og vil med tillægget, alle få mulighed for at etablere en overkørsel til Hvidkildevej. En overkørsel til en ejendom af denne type beslaglægger (jf. Københavns Kommunes ”Standarder for adgang over fortov”) ca. 5 meter af vejen. Dette efterlader kun 2 meter langs kantstenen, ud for hver matrikel til offentlig parkering. Og eftersom overkørslens placering for langt størstedelen af grundene er fastsat i forslaget §5 stk. 4. vil det derfor ikke være muligt at sikre opretholdelse af én eneste af de eksisterende parkeringspladser ud for nogen af de arealer der på forslagets ”Tegning 4b” er markeret som ”Byrum A.”

 

B. En tælling af antallet af parkerede biler langs kantstenen på sydsiden af Hvidkildevej foretaget d. 13/12-2021 kl. 19:30 kunne konstatere at der var parkeret 14 biler mellem Mågevej og Blåbærvej, 12 biler mellem Blåbærvej og Tyttebærvej, og 26 biler mellem Tyttebærvej og Æblevej. Altså i alt 52 biler (alle pladser var optaget). Størstedelen af disse parkeret ud for ejendomme markeret med ”Byrum A” på forslagets tegning 4b, hvorfor det må forventes at de er i risiko for at kunne nedlægges.

 

Jeg har på baggrund af de to ovenstående forhold (A og B) meget svært ved at forestille mig at der kan etableres overkørsler ud for yderligere 24 af grundene, og samtidig findes plads til at parkere 27 biler på de tiloversblevne arealer. Denne del af indstillingen synes med andre ord meget tvivlsom, og jeg mener at det ville være rimeligt hvis forvaltningen vil redegøre for hvordan man er kommet frem til at det er 25 (eller 23?) pladser der kan nedlægges, og samtidig evt. oplyse hvor mange parkeringspladser forvaltningen vurderer at der i dag findes langs kantstenen syd for Hvidkildevej.

 

Jeg kan dertil bemærke at de nuværende parkeringspladser er opmærket med gule prikker for hver 5 meter, og altså uden de 2 meters manøvreareal for hver anden p-plads der tillægges ved anlæg af nye kantstens-parkeringspladser.

 

 

Svækkelse af bekyttelsen af Københavnsk kulturarv. Hvorfor?

Lokalplan 299, blev vedtaget i 1999, blandt andet med formålet om at sikre opretholdelse af den eksisterende bevaringsværdige bebyggelse og dennes særlige kulturhistoriske og arkitektoniske kvaliter. Dette gør planen blandt andet gennem at eksplicit forbyde at forhaver på Hvidkildevej indrettes til parkering. (lokalplan 299: §9 stk. 4.b)

 

Det er desværre svært at se nærværende planforslag, som andet end et forsøg på at udvande og svække den bevaring og beskyttelse som lokalplan 299 etablerede i 1999. Dette er en svækkelse af Københavns bymæssige kulturarv, og til ulempe for alle Københavnere, og de som interesserer sig for byhistorie og byen i brydningsfasen inden modernismen.

 

Størstedelen af de rækkehuse det her drejer sig om, har ligget langs vejen med smukke grønne forhaver og foruden private parkeringspladser i snart 100 år. Det virker ikke i tråd med hverken tidsånden, eller Københavns Kommunes erklærede mål om at fremme skabelsen af en by der er mere fælleskabsorienteret og mere grøn, end den vi har i dag, at man åbner for at afvikle brugen af allerede etablerede fælles parkeringsarealer, således at der kan ændres på en 90 år gammel grøn kantzone og etableres nye befæstede parkeringsarealer på privat grund.

 

I snart 100 år har det været smukt og godt som det er – og nu, mens bilisme i byen af mange gode grunde søges reduceret, vil man så tillade en omkalfatring af gadens profil, for at gøre plads til at omdanne offentlige parkeringspladser til private parkeringspladser. Kan dette virkelig passe?