Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende De Gamles By - lokalplan kendt ugyldig

Oprettet: 9. april 2021
Svarnummer:
42

Indsendt af

klaes guldbrandsen

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

1.

Det er synd og skam at reducere de grønne områder i De Gamles By, når der nu netop er mulighed for at udvide grønne rekreative områder på Nørrebro, som er den bydel der er længst bagefter med grønne områder til borgerne. Dernæst er de planlagte nye høje og store bygninger et uheldigt æstetisk brud på de sjældne og lave bebyggelser og 'skyline', som størstedelen af De Gamles By består af; her glipper muligheden for at bibeholde et egenartet byrum, som p.t. er en af bydelens priste udtryk for mangfoldighed og diversitet.

2.

Det er helt hul i hovedet at bibeholde beslutningen om at placere et bydækkende diabetescenter i en af de tættest bebyggede og befolkede bydele i København, som i forvejen lider uder trafikal og parkeringsmæssig overbelastning og uden tilgængelighed med kollektiv trafik. Der er betydeligt bedre placeringer for et diabetescenter, hvilket også er anvist af foreninger og borgere (herunder et meget stort areal også på Nørrebro med adgang til kollektiv transport, som DSB gerne vil udleje eller sælge). Et bydækkende diabetescenter i De Gamles By vil medføre tusindvis af ekstra bilkørsler, øget luftforurening, mere larm, samt daglig trafikal og parkeringsmæssig overbelastning i de meget små gader. Disse 'eksternaliteter' fremgår klart af kommunenens egen rekvirerede rapport fra Rambøll om de trafikmæssige konsekvenser af bla. diabetescentret. Jeg synes, at det 'skriger til himlen' med ukoordineret policy, at en sundhedsborgmester vil sørge for mere sundhed, men har glemt alt om sundhedsmæssige og grønne gevinster i reduceret trafik, luftforurening, kollektiv trafik og flere rekreative byområder.