Oprettet: 21. september 2020
Svarnummer:
59

Indsendt af

Tomas Grinberg

Postnr.

2500

By

Valby

Høringssvar

Som beboere i Valby Have er vi i vores familie bekymret over byggeriprojektet, og især det manglende hensyn til skoler og daginstitutioner.

 

Belastning af rekreative områder

Med Valby Haves tætte bebyggelse og især Valby Maskinfabriks meget tætte bebyggelse (her er i lokalplanan dispenseret for den normalt maksimalt tilladte bebyggelsesprocent), er der allerede et maksimalt pres på rekreative områder, hvor især legepladsen i Valby Have er overbelastet. Det medfører dels meget støj for de omkringboende og dels voldsom slitage på redskaber og beplantning.

 

Vi ser ikke i den eksisterende plan, at der etableres rekreative områder i et omfang, som modsvarer det øgede antal af beboere. Især bliver der mangel på større, sammenhængende legepladser, som også rummer aktivitetsmuligheder for de større børn, selv hvis daginstitutionens legeplads åbnes for offentligheden.

 

Vi ønsker, at der etableres flere legepladser og rekreative arealer, end planen lægger op til, og at disse også understøtter lege- og aktivitetsmuligheder for større børn.

 

Biodiversitet

Vi ønsker, at der ved beplantning af området i overensstemmelse med kommunens strategi for biodiversitet skabes arealer, der ikke er velfriserede parker, hvor det primære kriterium er, de skal være billige at holde.

 

Trafik

Etableringen af et nyt boligområde vil give øget pres på parkering i Valby Have, da erfaringen fra Valby Maskinfabrik tydeligt viser, at en meget stor del af beboerne vil have biler men ikke vil ønske at købe plads i parkeringsanlæg og derfor søger mod gadeparkering. Hvis dette ikke reguleres frygter vi, at det parkeringskaos, der tidligere herskede i Valby Have før indførelse af 3-timers-zonen, vil genopstå. Et nyt byggeri vil utvivlsomt bidrage med mange flere biler, der søger gadeparkering men til gengæld en meget lille udvidelse (hvis overhovedet nogen) af antallet af gadeparkeringspladser.

 

Det handler ikke kun om brugen af parkeringspladser, men at der med de mange biler, der kører rundt for at lede efter p-pladser, skabes en øget trafik i området, som ikke harmonerer med de tanker, der var for Valby Have. Fx er der omkring rækkehusene delte områder til både biler og leg, men børnene bliver jo afbrudt i legen en gang i minuttet fordi der en bil, der skal passere. Så de områder der var tænkt som rekreative arealer, er nu de facto en vej. Men hvor er de rekreative arealer så at finde?

 

Det er også hævet over enhver tvivl, at etableringen en daginstitution med tilkørselsvej udelukkende via Ib Schønbergs Allé vil skabe megen trafik i morgentimerne, hvor denne vej i forvejen er meget belastet. Inden for et kort tidsrum færdes på denne vej (ikke altid lige trafiktrænede) børn og forældre på cykel på vej til skole og daginstitutioner og bilister, der forlader området (især fra parkeringshuset på Poul Reichardts Vej) på vej til arbejde. Oversigtsforholdene ved udkørsel fra P-huset via Lise Ringheims Vej til Ib Schønbergs Allé er dårlige pga. parkerede biler. Sammenholdt med, at vigepligtsforholdene i området (højre vigepligt) er svære at gennemskue for mange, der ikke bor i området, skaber det allerede som det er nu hver morgen uoverskuelige og farlige trafiksituationer. Vi ser ikke i planen tiltag, der er egnet til at håndtere dette problem. Igen er er Valby Have planlagt til at være et lukket område, der kunne håndtere egen trafik, men nu skal Valby Have håndtere trafik fra dels Valby Maskinfabrik og nu det nye byggeri.

 

Trafikken væk fra den planlagte daginstitution er planlagt til at gå via Poul Reichardts Vej. Dette er problematisk af flere årsager. Vejens belægning er for det første ikke beregnet på at kunne klare så meget biltrafik med den eksisterende belægning. Dernæst er der et sikkerhedsspørgsmål, da vejen ikke har noget egentligt fortov, og børn er vant til at kunne færdes trygt der, da der ikke er biltrafik.

 

Vi ønsker, at der udarbejdes en sammenhængende plan for trafikken i Valby Have-området, der tager hensyn til både sikkerhed, parkering og belastning af vejene. Som en del af denne plan ønsker vi, at Københavns Kommune overtager drift og vedligeholdelse af vejene i Valby Have, der lige nu er private fællesveje.

 

Indkørsel til området fra Gl. Køge Landevej

Den øgede færdsel til området må forventes at skabe kø til svingning fra Gl. Køge Landevej ind på Ib Schønbergs Allé. Dette er allerede som det er i dag, et problem. Igen er det kryds oprindeligt kun tiltænkt at skulle håndtere Valby Haves beboere, men benyttes allerede nu af de udefrakommende, der kører igennem eller leder efter P-plads.

 

Vi ønsker, at der etableres svingbaner på Gl. Køge Landevej til indkørsel på Ib Schønbergs Allé, således som det allerede er tilfældet i krydset ved Kirsten Walthers Vej/Gl. Køge Landevej et par hundrede meter derfra.

 

Indkig i rækkehusene

Byggeriet langs Buster Larsen Vej vil være meget tæt på rækkehusene. Det vil give indkigsgener for rækkehusenes beboere, især da der er planlagt altaner ud til Buster Larsens Vej. Rækkehusene er på havesiden meget åbne, dels pga. gårdhaverne og dels pga. store vinduespartier på alle tre etager.

 

Støj fra lejlighederne

Altanerne mod Buster Larsens Vej udgør også et selvstændigt problem i forhold til støj, som området i forvejen er meget belastet af. Erfaringerne fra både etageejendommene langs Bodil Ipsens Vej og fra Pontoppidanparken viser, at altandørene står åbne en meget stor del af sommerhalvåret, og at musik fra lejlighederne og samtaler fra altanerne (selv i normalt toneleje, men især ved selskabelige sammenkomster) høres særdeles tydeligt, bl.a. fordi områdets mange hårde, parallelle facader betyder, at lyden ikke kan undslippe, men bliver kastet ned gennem rækker og veje.

 

Vi ønsker, at byggeriet langs Buster Larsens Vej trækkes så langt tilbage fra vejen som muligt, bliver så lavt som muligt og får altaner mod Ramsingsvej og ikke ind mod Buster Larsens Vej.

 

Belastning af området fra byggepladsen

Vi har i Valby Have adskillige gange gennem de seneste 10 år haft byggerier umiddelbart op til området, og det har hver gang givet anledning til problemer. Dels har entreprenørerne og deres ansatte som oftest opført sig hensynsløst over for området beboere (herunder, at de generelt har ignoreret tidsgrænser for støjende arbejde, også når de gentagne gange blev gjort opmærksom på dem).

 

Og dels har det i praksis været særdeles vanskeligt at få entreprenører til løbende at rydde op efter sig (f.eks. jord fra lastbiler) og at udbedre de skader, lastbiler og maskiner forårsager på belægninger, beplantning og gadeudstyr.

 

Bygherrer er altid meget velvilligt indstillede i forhold til at vise hensyn til naboer og til at rydde op efter sig, men skubber i praksis ansvaret ned til underentreprenører, som kun har sigte på at få afsluttet opgaven så hurtigt og billigt som muligt.

 

I det omfang, byggeriet skal bruge Valby Haves veje, vil det være en voldsom belastning af både Buster Larsens Vej, Ib Schønbergs Allé og Bodil Ipsens Vej, hvor der må imødeses både slitage, snavs og støj, hvis der skal køre tunge lastbiler og arbejdskøretøjer igennem. Og der skal tages særligt hensyn til områdets børn, der skal kunne færdes trygt.

 

Vi ønsker, at det bliver pålagt bygherre at bruge Ramsingsvej som tilkørsel til byggepladsen, og i det omfang, det ikke kan undgås at bruge Valby Haves veje, at der opstilles klare betingelser om tilbageførsel af området til den stand, det havde før byggeriet gik i gang samt løbende oprensning af vejene. Det vil også være i kommunens interesse, såfremt beboernes ønske om at kommune overtager vejene, imødekommes.

 

Skoler og daginstitutioner

Vi frygter, at Københavns Kommune (endnu en gang) planlægger etablering af et stort beboelsesområder uden at samtænke det med de øgede behov for skoler og daginstitutioner i området, der følger med, når et stort antal familier flytter ind. Dette har historisk i Valby medført til tider meget uhensigtsmæssige (set fra et borgerperspektiv – måske ikke fra et forvaltningsperspektiv) og ind i mellem meget ulogiske omlægninger af skoledistrikter med det resultat, at børn i Valby Have og på Grønttorvet har skulle gå i skole langt fra bopælen og med nogle meget utrygge skoleveje.

 

Det ville være rart, hvis kommunen denne gang kunne være en smule på forkant med udviklingen frem for at gå i gang med at etablere skoler, der i bedste fald kan åbne 6-7 år efter, at man har erkendt behovet, og dermed ikke har fået indrettet infrastrukturen hensigtsmæssigt.

 

 

 

 

 

Materiale: