Høringssvar vedrørende Kobbelvænget - lokalplan 596

Oprettet: 3. september 2020
Svarnummer:
7

Indsendt af

Berit Rasmussen

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Fint med noget nybyggeri og oprydning i det gamle industrikvarter. Og ja tak til blandede bebyggelser.

MEN de projekterede bygninger virker unødigt bastante og tillukkede. Randbebyggelse mod Frederikssundsvej og Kobbelvænget er forståeligt, og inddrager flere af de eksisterende bygninger fint. Men mod Gadelandet fremstår bygningen kompakt, lukket og unødig uindbydende. Det er en meget brat og hård afslutning henimod en ellers grøn og åben nabo og det fortsætter rundt om hjørnet mod nordvest på samme måde.

Selve ”byrummene” er ikke til at vurdere udfra tegningerne, men umiddelbart er der megen skygge og mange krinkelkroge. Det plejer ikke at fremme trygheden lokalt.  Portene gennem karreen indbyder ikke til at man kigger indenfor eller går igennem og kommer man indenfor, ser det ikke ud til, at der er nogen udsigtslinjer af betydning. Det er svært at se, at det kan blive tiltalende udearealer for den tætbebyggede grund.

Men opgaven er også meget bundet af, at man bevarer alt for mange uinteressante industribygninger. Især er det svært at se, hvad Frederikssundsvej 276 (Den gamle Babysam) bidrager med. Det er en usædvanlig grim bygning, der tidligere er ombygget til døde og samtidig blokerer et stort grundareal. Men nu bevares den mhp senere udnyttelse til hvad? I stedet for at frigive byggeplads og luft.

Det er glædeligt, at man har undgået cortenstål og sortebrune mursten, men det er svært at se, hvordan man har ellers indpasset sig til den omliggende arkitektur. Tværtimod er klodser skulder ved skulder og med flade tage vel nærmest den eneste bygningsform, der ikke er repræsenteret lokalt.

Det er umuligt at se det store arkitektoniske kvartersløft, som Lokalplanen postulerer. Snarere åndløs og skånselsløs udnyttelse af kvadratmetrene. Københavns kommune burde stile højere.

Og uanset hvad der er angivet i den ofte refererede Parkeringsnorm for biler i Kommuneplan 2019 (som vel er en minimumsnorm) virker parkeringskapaciteten meget underdimensioneret. Også for cykler.