Oprettet: 9. august 2019
Svarnummer:
14

Indsendt af

Poul Larsen

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Høringssvar vedr. forslag til lokalplan Rentemestervej/ .... Kommuneplan tillæg. 9. august 2019 Udvikling af området omkring Tomsgårdsvej/ Rentemestervej er vigtigt for byområderne Bispebjerg, Utterslev, Brønshøj og Nordvest, idet det kan bibringe en stadig højere grad af sammenhæng med hensyn til fælles 'forsyning' og færdsel. Det er et vigtigt element at skabe en mere lokal identitet bagom ‘strøggaderne’. Følgende bemærkninger skal ses på denne baggrund. 1 . Bebyggelsesregulerende bestemmelser. Terræn mæssigt er Tomgårdsvej højereliggende end det øvrige lokalplan område. Derfor skal den maksimale byggehøjde langs Tomsgårdsvej reduceres med 2 etager, så nybyggeri bringes i harmoni med hovedindtykket på Tomsgårdsvej mellem Frederikssundsvej og Fredeiksborgvej. Her er det kun portalbygningerne der knejser monumentalt, mens mellemliggende bygninger har en lavere højde, og derfor fremtræder mere lyst, luftigt og grønt. En anden fordel ved en lavere bygningshøjde, er et større udsyn mod vestlig himmel fra den indre del af lokalplanområdet. Det er vigtigt at være opmærksom på, at det ikke alene er det egentlig sollysindfald der er bestemmende for gode lysforhold, men også udsyn til fx. en aftenhimmel. Langs Rentemestervej skal bygningshøjden bringes i skala med de omkringliggende ejendomme i lokalplanområdet. 2. Der skal ikke tillades indretning af et P-hus på hjørne grunden ved Tomsgårdsvej Den krævede parkeringsnorm skal opfyldes enten ved terrænparkering, eller ved parkering i kælder eller anden form for P-konstruktion inde i området. Byggefelter i forslaget må revideres, så en parkeringsløsning kan realiseres. Et parkeringshus på den foreslåede placering, med ind-/ud kørsel som vist på side 10 i forslaget, vil give uoverstigelige problemer for specielt cyklister, der ønsker at køre ad Rentemestervej. Her tænkes især på fra P-hus venstresvingende trafik, i forhold til det signalregulerede vejkryds. Forholdene for bløde trafikanter (cyklister og fodgængere) er i forvejen meget udfordret af den problematik, der hersker i denne type bygader. Her er der typisk parallelparkering i begge vejsider på lange lige stræk, som netop tillader fx. en bil og en modsatrettet cykel passerer samtidigt. Denne passage opleves som meget utryg, idet bilernes hastighed kun sjældent nedsættes væsentligt. Færdselskulturen er ikke et fælleseje. Mange erhvervschauffører og private gennemkørende billister deler ikke den københavnske cykelkultur. Derfor må lokalplanen i det aktuelle område, også sætte vilkår, der nedsætter hastigheden (30 km/t) på de lange lige strækninger, - ved at etablere bump, indsnævringer samt etablere lidt bredere lommer (mødesteder) efter svensk forbillede, hvor en bil afventer den andens bils forbikørsel. 3. Byggefelter inde i området, - benævnt ‘E’, og de udlagte offentlige byrum, udfordrer kvaliteten af boligernes næropholdsarealer, ved at gøre dem til offentlige byrum. Omkring alle boligheder bør der være arealer, der har en mere ‘privat’ karakter. Alle boligenheder i byggefelt ‘E’, - der kan bygges i op til 3 etager, skal kunne trafikeres af brand- og redningskøretøjer. 4. Føromtalte byområde mangler næppe alm. dagligvarebutikker, - men mangler i højere grad andel af de lidt større udvalgsforretninger, som normalt findes i centre i omegnskommunerne. Dette fravær opleves som et fravær, og giver et ringere udbud af varer. Det giver endvidere megen kørsel ud af kommunen, og det ville være mere bæredygtig, hvis der ‘drypvis’ kunne etablere enkelte større udvalgsforretninger i de københavnske bykvarterer. Dette lokalplan område kunne være et passende sted for lokalisering af en enkel udvalgsvareforretning. Mvh Poul Larsen