Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Hvidkildevej tillæg 1 - Bortfaldet - supplerende høring
Indsendt af
Postnr.
By
Høringssvar
Jeg var meget forundret over at modtage brev fra kommunen om endnu en høring af dette usolidariske og uigennemtænkte forslag til ændring af lokalplanen.
Hvidkildevej og vejene omkring lider allerede under massiv mangel på parkeringspladser og forslaget vil stille ejerne af rækkehusene markant bedre end andelsboligejerne og lejerne i boligblokkene. Det vil betyder at alle de pladser, der konverteres fra offentlig til privat vil stå tomme i løbet af dagen - og ofte i weekenderne - i stedet for at blive brugt af andre beboere eller besøgende. Vi ser i forvejen, at der hver nat parkeres på fortov, heller og nogle gange endda på vejbump.
Jeg synes på ingen måde dette forslag hænger sammen med flere af partierne i borgerrepræsentationens ønske om at få færre biler i byen, da det vil øge incitamentet for beboere i rækkehusene til at anskaffe sig en bil (mere), hvis de har privat plads. Der er ikke ubegrænset plads i byen, så vi må alle deles om det vi har. Derfor ville det være mærkeligt at omlægge mange kvadratmeter fælles parkeringsareal til private udkørsler.
Ændringerne vil have store negative konsekvenser for de mange børnefamilier og ældre som udgør en stor del af beboerne i boligblokkene, der vil få længere til ledige pladser, når det bliver færre for resten af os at deles om. Her taler vi i forvejen om et område, som oplever en høj grad af trafik og parkering fra folk der langstidsparkerer inden de tager f.eks. løbehjul, cykel eller offentlig transport videre. For ikke at tale om besøgende til genforeningspladsen eller medarbejdere fra koncernservice.
Flere udkørsler fra privat grund over fortovet vil også skabe en mere utryg vej for mindre børn og skolebørn, der færdes alene samt cyklisterne, der hver dag pendler af vores skønne vej. Dette på en vej, som i forvejen lider kraftigt under at være smutvej for bilister uden om Hillerødgade på trods af 30 km/t begrænsninger (som ikke bliver overholdt i myldretiden).
Den nuværende lokalplan stiller også krav til forhavernes udtryk, fordi grønt er smukt og harmonien var vigtig ved etablering af området. Dette ville ikke kunne bestå, hvis der bliver etableret private parkeringspladser, som i sagens natur ikke kan være grønne og kønne. Jeg noterede mig bl.a. af Københavns Museum i første høringsrunde ikke havde positive ord om projektet af netop denne grund.
Som beboer i området er jeg virkelig ked af det og skuffet over endnu en gang at skulle skrive et svar, fordi jeg mister mere af troen på, at det bliver lyttet til os, når nu denne nye høring går videre end den første - som mange, mange af os brugte energi på at svare på. Jeg håber virkelig, at I læser vores svar, lytter til majoriteten af beboere og ikke sætte private grundejeres mulighed for at få et mere komfortabelt privatbilist-liv højere end fællesskabet.