Oprettet: 28. marts 2023
Svarnummer:
8

Indsendt af

Poul Larsen

Postnr.

2720

By

Vanløse

Høringssvar

Høringssvar vedrørende Elna Munchs Plads, forslag til lokalplan og kommuneplantillæg.

 

 

Protest mod og kommentarer til forslaget

 

Jeg er ejer af Egholmvej 18B, én af naboejendommene til det foreslåede byggeprojekt. Jeg mener, at projektet må afvises og det burde være sket fra dag 1.

Det helt afgørende og grundlæggende problem er, at bygherren ønsker at opføre en større detailhandelsvirksomhed (supermarked) og et antal boliger i op til 5.sals højde. Dette er ikke lovligt under de eksisterende love for området. Supermarkedet er for stort og bebyggelsesgraden er for høj. På borgermødet den 8.marts 2023 gjorde Teknik- og miljøudvalget (TMU), Økonomiudvalget (ØU) og Socialforvaltningen (SFO) rede for forslaget. Det fremgik tydeligt på mødet og af konklusionerne, at forvaltningen alene havde arbejdet på at tilpasse forslaget og kommuneplantillægget således, at bygherrens ønsker kunne tilgodeses. Hverken de berørte borgere eller de berørte grundejerforeninger har været inddraget.

Det begrundes med: ”Der er ikke afholdt forudgående offentlighed for kommuneplantillægget, da rammeændringen vurderes at være en mindre ændring, idet anvendelsen ikke ændres, og den nye muliggjorte bebyggelse er af en tæthed og højde, der findes i forvejen omkring Jyllingevej-Ålekistevejskrydset, og som derfor er almindelig for området.” (S.9).

Dette er forkert! Projektet ligger i et rent villaområde. Der er en tinglyst byggelinie på alle private fællesveje på min. 9,5m fra vejens midte. Alle bygninger er på højst 2 etager + evt. tagetage, i alt højst 10m højt byggeri. Det nye supermarked er mindst 10 gange så stort som noget eksisterende erhvervsbyggeri i området og bebyggelsen markant højere, mere end dobbelt så højt som eksisterende. At der øst for Ålekistevej findes højere og tættere byggeri kan ikke bruges som begrundelse for vores område.

Det må siges at være et voldsomt angreb på de forventninger vi som borgere (boligejere) må have til forvaltningens/kommunens opgave med at eksisterende love overholdes af alle. Der er ingen begrundelser for, at en enkelt bygherre, som den eneste i området, ikke skal overholde eksisterende love!

I vores lokalavis, VanløseLIV, er der 11.01.2023 et interview med et medlem af TMU om et par mindre dispensationer i et andet byggeprojekt i Vanløse. Medlemmet præciserer, at udvalget ikke kan bestemme over en privat grund, der holder sig inden for lokalplanen. Nej, naturligvis. I vores tilfælde handler det om, at forvaltningen vil ændre loven for at tilgodese en bygherres ønsker.

I det kommende forløb skal de tre forvaltninger nå frem til, hvad der skal forelægges

Borgerrepræsentationen (BR), som tager den endelige beslutning. Det er derfor meget vigtigt, hvordan denne indstilling ser ud. Den skal danne baggrund for borgerrepræsentanternes beslutning. Ingen kan forvente, at de alle skal læse alt materiale igennem.

 

Som projektet ser ud nu, kunne jeg forestille mig en indstilling som lyder:

Her vedlagt forslag vedrørende E.M.P. Forslaget vil lovliggøre projektet, som ønsket af bygherren. Der er ikke andre begrundelser for det.

Der har været en række indvendinger i høringsfasen. Disse kan ses på s.X.

 

 

 

Kommentarer til forslaget

 

Indblik fra de nye bygninger

Ovenpå den 5m høje erhvervsetage etableres en terrasse og tilsvarende på de næste, højere etager. Fra disse terrasser og fra de mange vinduer, som vender mod nord og vest vil der blive et ubehageligt direkte indblik i villahaverne ved siden af byggeriet. Det er tydeligst ved Egholmvej 18A, men gælder også de følgende haver på Egholmvej og Ålekistevej. Det er en klar forringelse af villahaverne.

 

Trafik og parkering

På borgermødet var der mange spørgsmål til den kommende trafik, hvis projektet gennemføres. Bygherren begrunder sit ønske om at etablere sig netop her med de mange pendlere (biler), ca. 40.000/dg, som passerer. De skulle gerne slå et smut ind og købe ind her. Buslinierne bliver de samme, men omlægges. Udover busserne kommer der en del små biler til buschaufførerne. Beboerne i bygningen vil også give forøget trafik. Renovation og varelevering er nye aktører på pladsen. Et centralt spørgsmål er, at alle kørende trafikanter, som skal ind til bygningerne, skal dreje ind fra Jyllingevej, et højresving ind over cykelsti og fortov. Det er velkendt, at højresvingsulykker med lastbiler er hårde ved især cyklister.

Der er beregnet 16 p-pladser i alt. Heraf 2 til buschaufførerne, 7 til beboerne og 7 til supermarkedet. Dette foranledigede en del spørgsmål, bl.a. om der er foretaget nogle simulationer for den kommende trafik. Ingen vidste det. Repræsentanten fra ØU mente, at det var meget dyrt. En mødedeltager kunne fra sin arbejdsplads referere, at det ikke er tilfældet. Det må være et klart krav inden beslutningen tages, at bygherren kommer med en analyse af trafikken.

På s.6 står der, at der ikke vil ”komme væsentlig mere biltrafik på de omkringliggende veje”. De bilister, der kan se, at de få p-pladser på pladsen er optaget, vil naturligt køre til højre ad Egholmvej i håb om dér at finde en plads. Altså meget mere trafik og parkering på villavejene. Dette kunne en analyse også vise.

 

Skyggevirkninger

Allerede på skyggediagrammerne afsløres det, at naboerne/genboerne mod nord og vest især i vinterhalvåret vil se meget mindre til solen. For genboerne mod øst vil det især gå ud over eftermiddags- og aftensolen. Det er aldeles urimeligt at lægge en nabovilla som Egholmvej 18A i så omfattende skygge, som der her bliver tale om.

 

Grøn by, miljø, klimaforandringer

Der er ikke registreret bevaringsværdige træer i området øjeblikket. Der er 8 træer, der opfylder kriterierne for at kunne gøres bevaringsværdige (Træerne skal være mindst 15 år gamle og kunne forventes at leve i yderligere mindst 25 år). Det foreslås, at de alle fældes! Det største og mest bevaringsværdige træ er en stor ahorn (med mistelten og hyppige vinterbesøg af flokke af silkehaler), som muligvis står i skellet mellem Egholmvej 18A og grunden øst derfor. Det skal bestemt gøres bevaringsværdigt! Der skal ikke bygges så tæt på skellet. Det må ikke fældes/beskæres.

Ifølge planen skal 4 ejendomme nedrives. Egholmvej 16 og Ålekistevej 171 med en middel bevaringsværdi (4 og 5), som indeholder tre boliger. Ålekistevej 169 og Jyllingevej 80 er erhvervbygninger med lav bevaringsværdi.

CO2-udledningen ved denne model med nedrivning og nybyggeri udleder i størrelsesordenen 10 gange så meget CO2 som en renovering/restaurering (naturligvis varierende i forhold til både eksisterende og kommende byggeri). Man kunne forestille sig en model, hvor de 3 gode boliger blev vedligeholdt i stedet for at blive revet ned. Hvis de 2 erhvervbygninger reelt er værdiløse, kunne de nedrives (måske indrettes til pauserum for chauffører og offentlige toiletter) og erstatttes med et antal ladestandere til elbiler indpasset i ombygningen af busanlægget. En større andel elbiler vil reducere både støjen og CO2 udslippet. Det ville tilføre projektet en smule grønt.

Med projektet nedlægges 4 bebyggelser. Der bliver stort set ikke frie grønne arealer tilbage. Eller sagt på en anden måde: nedsivningsarealet reduceres med anslået 500-1000 m2. I de berørte grundejerforeninger gennemføres i øjeblikket et klimabedsprojekt, som med klimabede og derunder liggende faskiner reducerer skaderne ved skybrud. Klimafornuftigt.

Projektet her går den lige modsat rettede vej. Den forøgede overjordiske afstrømning betyder, at de to endnu ikke endeligt planlagte skybrudsprojekter på Ålekistevej og Jyllingevej (s.16) bliver yderligere tiltrængte og må planlægges større.

 

Andet

På borgermødet nævntes adskilligt andet. Forhåbentlig kan de tilstedeværende udvalgsmedlemmer og medlemmet af BR også huske noget fra mødet.

Mange indlæg efterspurgte information om den sociale institution med botilbudsboliger. Der blev givet en del uklare svar. Der blev mest nævnt botilbud for yngre voksne med lettere autisme. Det blev fra flere sider påpeget, at et så støjplaget og trafikalt set stærkt befærdet og uforudsigeligt sted vil være meget problematisk for autister.

Der blev ikke præciseret, efter hvilke kriterier boligerne skulle tildeles, hvilke funktionsnedsættelser det vil dreje sig om, hvilke behov for indretning af området dette kunne medføre, m.m.

 

 

Jeg håber, at høringssvarene og den fortsatte behandling vil betyde, at projektet i sin foreliggende form forkastes og udvikles til en udgave, der lever op til løfterne om en grønnere og mere klimavenlig by. Som det er nu, gør vi ”som vi plejer”.

 

 

Mvh Poul Larsen, Egholmvej 18B, 2720 Vanløse.