Oprettet: 22. august 2019
Svarnummer:
2

Indsendt af

Birger Jensen

Virksomhed / organisation

Sdr. Frihavnsudvalg

Postnr.

2100

By

København Ø

Høringssvar

Beboerne i Sdr. Frihavn, herunder Langelinie har i 4 år levet med vandflyets operationer i området. Generelt er beboerne positive over for flyet, hele forretningsideen og også operationerne i luften. Men der har været mange klager især over støj og forurening ifm. taxi-transporten mellem landingsplads og terminal. Der klages fortsat selv om alle klager hidtil er tilbagevist. Vi finder, at betingelsen for at give en permanent tilladelse skal ledsages af krav om en effektiv løsning af taxi-elementet. Vi har været i positiv dialog med DFDS, By&Havn, Nordic Seaplanes og TMF om at flytte terminalen til DFDS-terminalen. Her er den omkringliggende bebyggelse erhverv. Men vi forstår, at der er foretaget analyser, som afviser denne ide. Vores forslag er derfor at en løsning i form af en lodsbåd, der transporterer flyet mellem terminalen og landingspladsen. I øvrigt ønsker vi at se de nævnte analyser. Helt konkret kan vi ikke godtage de beregninger af støjbelastningen, som fremgår af redegørelsen. De er baseret på standarder for flypladser, som normalt består af asfalt og græs. Lydens opførsel på vand er helt anderledes. De teoretiske beregninger over støjen fra taxi-transporten skal derfor suppleres med konkrete lydmålinger ved boligerne under relevante vindforhold. Vi føler os heller ikke overbeviste over at flyets forurening er uproblematisk. Vi har endnu ikke fået konkret dokumentation for forureningen under taxi-transporten. Al dokumentation har hvilet på generelle godkendelser af flyet, som vi ikke betvivler. Men vi oplever meget konkret lugtgener ved særlige vindforhold og frygter, at fx NOx-partiklerne overskrider grænseværdierne. Vi efterlyser konkrete målinger. Beboernes klager baserer sig på konkrete oplevelser af støjen og lugtgenerne – ikke på teoretiske beregninger eller ganske vist mange (over 20) besøg fra TMK hvor man afviser klagerne. Den bedste løsning på problemerne er som nævnt en alternativ transportform mellem terminal og startbanen. Hvis flyet trækkes af en lods på vandet, gerne el-dreven vil vi ikke længere være betænkelige over for en permanent tilladelse til Nordic Seaplanes