Høringssvar vedrørende Trafikplan for Indre Nørrebro
Oprettet:
17. december 2018
Svarnummer:
90
Indsendt af
Susanne Maria Lamhauge
Postnr.
2200
By
København N
Høringssvar
Høringssvar
Mit navn er Susanne Maria Lamhauge, og jeg bor i Wesselsgade og har boet der siden 2004. Det er en gade med et fantastisk miljø, og lydmuren er
massiv med børneskrål og børnelatter fra den store legeplads, der optager det meste af gaden. Gaden er en lukket gade, hvilket MANGE, ikke bare
beboere i gaden og i de omkringliggende gader, men også børneinstitutioner, unge mennesker fra blågårdsplads og turister drager nytte af.
Legepladsen er proportionelt en af de mest benyttede i København, og institutionsbørn helt ned til 1 årsalderen bliver trafiktrænet i denne gade netop
på grund af at trafikken er sparsom og langsomkørende. Ydermere er legepladsen bemandet, hvorfor der opholder sig mange uledsagede børn på
legepladsen.
På grund af den store søgning på både legeplads og den fælles grønne gård tilstødende legepladsen, er her et leben, et nærværende og roligt
Københavnerleben, hvor der er plads til alle. Børn, unge, ældre, der alle bruger det rolige miljø omkring gaden. Det er en oase i København N, en af de få.
Morten Kabell, der er tidligere miljø og teknikborgmester i Københavns kommune, har i 2015 besluttet, at Wesselsgade skal åbnes for gennemkørende
trafik, i begge retninger, som et led i en ny byplanlægning, der har til formål at forbedre de trafikale forhold i b.la. Stengade og Rantzausgade.
Vi har som beboergruppe fuld forståelse for en trafikplan, der har til formål at optimere kvarteret, samt sikre de bløde trafikanter. Wesselgade har været sådan en gade i mange år, og årsagen til at gaden blev lukket var primært et tragisk trafikdrab af et barn, derfor fremstår det uforståeligt, at trafikplanen vil forringe forholdene i netop Wesselsgade.
Åbningen af Wesselsgade kan vi beboere i gaden, samt de flere tusinde borgere, der er brugere af området, derfor kun beklage. Men der hvor vi oplever den største frustration er ved den mangelfulde og udemokratiske proces, der har ledt hen til beslutning om åbningen af gaden. Størstedelen af beboerne i Wesselsgade stiftede første gang bekendtskab med åbningen af Wesselsgade i november 2015, hvor udkastet for trafikplanen ligger færdigt.
Vi fik mobiliseret en masse folk, der ikke havde oplevelsen af at blive hverken inddraget eller informeret om beslutnings- eller arbejdsprocessen af denne plan. Vi nedsatte derfor en arbejdsgruppe i gaden, der har arbejdet målrettet og konstruktivt med undersøge, hvordan vores medborgere, der bor i og
eller er brugere af området er blevet inddraget i denne beslutning, samt udarbejde et alternativ til planen. Vi har skrevet breve til Morten Kabell, projektchef for områdefornyelsen Mette Prag, borgerrepræsentationen med flere for at få indsigt i, hvordan og hvorfor denne beslutning er blevet taget.
Jeg har nedenstående forsøgt at liste kritiske punkter op.
1. ingen dialog under arbejdsprocessen
Projektchef for områdefornyelsen Nørrebro, Mette Prag informerer om, at trafikplanen er blevet udarbejdet i perioden fra feb-juni 2015 af Grontmij og GBH landskabsarkitekter i en tæt dialog med borgere og interessenter. Men sandheden er at ca. 90 % af gadens beboere har ikke hørt om åbningen af
Wesselsgade, før det var besluttet, så en begrebsafklaring på den ”tætte dialog” vil være kærkommen.
2. Hvem har været i tæt dialog?
Vi spørger igen Mette Prag, hvem hun har været i dialog med, og hun svarer; ”Da områdefornyelsens styregruppe vedtog at iværksætte arbejdet med
trafikplanen, blev en plan for borgerinddragelsen også besluttet. Der er blevet inviteret bredt ud i kvarteret til at deltage i processen, bl.a. via vores åbne arbejdsgrupper, invitationer i dagspressen etc. I alt har ca. 500 borgere bidraget med inputs til arbejdet. Borgerinddragelsen har haft til formål at inddrage borgernes synspunkter i den samlede vurdering af de bedste løsninger. Her har også mange andre synspunkter været inddraget, bl.a. fra vores egen og
andre forvaltninger, Movia, politi og lokale aktører som f.eks. Nørrebro Miljøpunkt og Nørrebro Lokaludvalg. I denne proces er også Wesselsgades
beboeres bekymringer blevet hørt.”
Men vi har ikke hørt noget, så hvem har hun talt med, og hvor er de 500 borgere, der har været inddraget? Det kan vi ikke få svar på.
3. Wesselsgadebeboere blev ikke inddraget, for ”vi vidste jo, at I ville være imod”.
Vi bliver informeret om, at lokaludvalg Nørrebro, miljøpunkt Nørrebro og en lang række lokale aktører, sidder i styregruppen, som har medansvar for processen, men Mette Prag informerer om, at områdefornyelsen har valgt ikke at gå ud til enkelte borger- eller beboergrupper og informere særskilt om
at en trafikplan var under udarbejdelse. Adspurgt fortæller et medlem af styregruppen, at det blev meldt ud, at Wesselsgadebeboere ikke skulle
inddrages, for det stod klart, at de ville være imod planen!
4. Kendskab til byplanen, da den var udfærdiget og besluttet.
Ca. 90% af beboerne i Wesselsgade stifter som nævnt første gang bekendtskab med at en åbning af Wesselsgade er en del af den nye trafikplan for kvarteret, efter beslutningen om at åbningen er en essentiel del af hele planen, var blevet taget.
5.Ingen forklaring eller beskrivelse af åbningen af gaden i byplanen.
Den drastiske ændring af gadens status fra stillegade til åben gade med trafik i begge retninger, står ikke beskrevet i byplanen, men blot illustreret på
tegningen ved at den lille røde streg, der skulle markere en spærring er fjernet. Intet notat eller kommentar i hele planen om denne meget drastiske
ændring.
6. Politikere, der har ageret beslutningstagere havde ikke kendskab til legepladsen i gaden.
Vi henvender os til borgerrepræsentationen for at høre, hvad der har ligget til grund for, at legepladsens og dens mange små brugere ikke skulle vises hensyn i forbindelse med at lave en trafikeret gade stødende til legepladsen? Svaret var, at flere af politikerne ikke var orienteret om, at der ligger en bemandet legeplads i Wesselsgade!?!
7. Manglende undersøgelse af antallet af brugere af området, samt et udpluk af de omkringliggende institutionernes modstand mod åbningen af
Wesselsgade.
Underskrift indsamling i Wesselsgade for at beholde gaden lukket:
Der blev i 2015 samlet 305 digitale underskrifter og 70 papir underskrifter fra gadens beboere.
Wesselsgade er en vigtig cykelfærdselsvej både lokalt som skolevej, men også som passage mellem Østerbro og Frederiksberg (Forumkvarteret). Der er mange der foretrækker at køre af Wesselsgade frem for langs søen, hvor der køres meget stærkt.
Der foreligger ingen undersøgelse forud for trafikplanen af hvor mange, der bruger legepladsen i Wesselsgade, og ingen af brugerne, hverken i
institutionsregi eller privat er blevet inddraget i processen omkring åbningen af Wesselsgade.
Vi har spurgt institutioner som bruger legepladsen i Wesselsgade om de vil bakke op om vores initiativ til at bevare Wesselsgade som lukket gade.
Vi har fået opbakning fra flg. Skoler og institutioner, som tilsammen har ca 1200 børn som brugere af legepladsen:
St. Ansgar Skole, 300 børn, Dia Privatskole, 380 børn, Den gule prik, 26 børn, Dosseringens vuggestue, 90 børn, Murergården, 205 børn, Læssøegården 70 børn, Hønsegården 97 børn, Blågårds sogn institution, 70 børn.
Derudover har vi opbakning fra den offentlige legeplads i Wesselsgade, der skønsmæssigt har 25 uledsagede børn dagligt, foruden de mange børn der kommer i følge af voksne, større børn eller ikke nævnte institutioner. Der kan sagtens være 300-400 familiebrugere om dagen i weekender.
Udpluk af svarene:
Murergården, 205 børn
I Murergården er vi bekendt med at der er tanker om at åbne for trafik gennem Wesselsgade. Det tager vi afstand fra, da vi frygter det vil reducere børns muligheder for at kunne færdes trafiksikkert.
Venlig hilsen Brita Fabricius leder
Dosseringens Vuggestue, 90 børn
Kære Elisabeth, Naturligvis vil vi alle i Dosseringens Vuggestue støtte Jeres initiativ. Vi ønsker heller ikke at Wesselsgades status ændres. God vind & bedste hilsener, Jeanette
Den gule prik, 26 børn
Kære Elisabeth.
Man kan vist roligt sige, at I har opbakning fra Den Gule Prik.
Vi krydser fingre for at det lykkes at forhindre åbning af Wesselsgade!
Glædelig jul.
Mvh
Kirstine, Den Gule Prik
St. Ansgar skole og SFO, 300 børn
Kære Elisabeth
Det kan du tro, vi vil. Tak for din redegørelse og du må endelig holde dialogen i gang med os. Både i skoletiden og SFO- tiden er vores børn flittige brugere og vi har et fantastisk samarbejde med personalet.
De bedste hilsener, Kirsten Poulsen, Skoleleder
Blågårdssogns børnehus, 61 børn
Kære Susanne
På vegne af bestyrelsen vil jeg gerne udtrykke vores modstand mod en åben Wesselsgade. I institutionen bruger børnene legepladsen i Wesselsgade dagligt. Det giver en enorm tryghed for både pædagoger og forældre, at gaden ved siden af er lukket, så hvis et barn skulle komme ud på gaden, er risikoen for ulykker minimal. Denne sikkerhed forsvinder, hvis der skal være gennemkørende trafik udenfor legepladsen. Det er en stor kvalitet, at det er en rolig oase midt på Nørrebro, hvor man for en stund kan tage en pause fra trafikstøjen og partikelforureningen. Vi er store modstandere af, at denne ro skal ødelægges af, at hele kvarterets trafik pludselig skal drives derigennem.
Mads Trolle forældrerepræsentant På vegne af bestyrelsen, Blågårds Sogns Børnehus
8. Ingen høring
Tilbage i 2015 undrer vi os kollektivt over, at vi ikke har modtaget oplysninger om høring eller dialogmøder før, vi får den færdige trafikplan i hånden. Vi spørger Mette Prag og hun svarer:
Der er ikke krav om høring ved en trafikplan af denne karakter.
Det er vores overbevisning at den omfattende borgerinddragelse vi har gennemført giver et mere dækkende billede af kvarterets behov, ønsker og
bekymringer end en høring ville gøre.
9. Omfattende borgerinddragelse, hvorfor så ingen informationsmøder
Da vi spørger ind til den omfattende borgerinddragelse, og om hvornår den har fundet sted, svarer hun:
Ja, der har været indkaldt til og afholdt borgermøder/workshops i 2016, som var d. 20/4, 20/5, 15/6, 24/6, 20/10, 10/11 og 11/11. Områdefornyelsen har indkaldt til samtlige, undtagen mødet d. 20/10 som blev afholdt af Café Blågårds Apotek, hvor både områdefornyelsen og Blågårds apotek var indkalder.
Områdefornyelsen indkalder til informationsmøde sammen med og på et værtshus? Vi lader lige den stå et øjeblik.
Ingen har indvendinger mod selve værtshuset, men at lade et værtshus være rammen for et informationsmøde af yderst vigtig karakter, er dybt kritisabelt. Det skal nævnes at vi i arbejdsgruppen ikke har hørt om alle de informationsmøder, som Mette Prag lister op i sit svar. Vi har deltaget i to sidste af møderne, som er blevet annonceret efter trafikplanen er udarbejdet, så den tætte dialog og borgerinddragelsen har IKKE været tilstede.
10. Ingen trafiktælling – tvivlsom grundlag for beslutningen om at åbne gaden
Ydermere har der ikke været nogen trafiktælling i området, og den store legeplads og børneinstitutionerne er ikke talt med som afgørende faktorer for
om en åbning er formålstjenestelig for brugerne af gaden og området. Vi får et tvivlsomt tal som ”maksimum 80 biler om dagen” smidt i hovedet af
formanden for borgerrepræsentationen, men intet svar på, hvor det tal stammer fra.
11. En medarbejder bryder tavsheden.
Vi bliver i vores søgen på svar orienteret om, at en medarbejder i områdefornyelsen har opsagt sin stilling, fordi hun oplevede en mangel på beboerinddragelse, og kunne ikke stå inde for processen.
12. Dialogmøde uden dialog
Undertegnede møder tilfældigvis et medlem af styregruppen, der fortæller, at der vil blive indkaldt til et dialogmøde, fordi det har vist sig at flere
beboere i både Wesselsgade og Brohusgade er stærkt utilfredse med informationen omkring byplanen. Undertegnede skriver til Mette Prag, og forhører mig om et sådan møde er ved at blive stablet på benene. Vi får følgende besked pr. d. 20.12.15
Kære Susanne
Endelig fik vi samlet folk og aftalt de næste skridt. Som du tidligere har hørt, vil rep fra Styregruppens formandskab, trafikgruppen og sekretariatet gerne invitere til dialog om trafikplanen. Mødet er sat til torsdag d 7.jan kl 17. Du skrev, at du gerne ville påtage dig at Wesselsgades beboere udpegede, de 2 rep som skulle deltage. Dette vil jeg sætte stor pris på. Lad mig høre hvordan det går. Godt nytår
Med venlig hilsen
Mette Prag
Projektchef
Områdefornyelsen Nørrebro
Vi forbereder os til mødet, men må rykke for en dagsorden, og modtager den først d. 6. januar, hvor til vi svarer:
Kære Mette
Tak for dagsorden.
Vi synes for det første at det dybt beklageligt først at måtte rykke for at få den og dernæst at modtage den dagen før mødet, når der er lagt så mange kræfter i sagen. Der er ikke mange ordentlige steder, der accepterer den måde at kommunikere på.
Dernæst kan vi desværre ikke godkende den tilsendt dagsorden i den nuværende form, da det kun ligner information om de eksisterende planer.
Vi ser intet om en plan for de af Morten Kabell lovede uddybende trafiktal. Der er ingen oplæg til dialog eller inddragelse af vores synspunkter/ønsker/forslag.
Der udover er det svært at genkende den forventede mødedeltagelse med bl. a. Morten Kabell, som i et brev personligt har bedt om at der blev aftalt tid til hans deltagelse.
Vi håber inderligt at der når at komme noget af det vi er sat i udsigt i en ny dagorden og deltagersiden. Med ønsker om en konstruktivt proces.
På vegne af
Arbejdsgruppen i Wesselsgade
Jesper la Cour
13. Alternativ til trafikplanen –som at punkt.
Vi udarbejder et alternativ til den foreliggende byplan, hvor Wesselsgade ikke åbnes og forholdene i området forringes.
Vi sender forslaget til Teknik og miljøudvalget med følgende skrivelse:
Kære TMU
Arbejdsgruppen for Wesselgade har udarbejdet et forbedringsforslag til
trafikplanen, som gør den endnu grønnere og giver mindre
trafikbelastning (se bilag) i kvarteret end kommunens trafikplan oplæg.
Forslaget indebærer at Baggesensgade, på en strækning omkring
Blågårdsgade, på begge sider omlægges til gågade med byrums
inventar, som i Blågårdsgade og at der på Wesselsgade etableres en
lommepark ud for legepladsen, se vedlagte visualiseringer. Der udføres
forsøg med at finde den bedste spærring/chikane, som sikrer at alle
hensyn bedst muligt tilgodeses, herunder adgang for politi. Mulighederne
er spændende og vi hjælper gerne med at konkretisere det.
Når vi sender vedlagte direkte til TMU's medlemmer og politikkere er
det for at sikre at I træffer jeres beslutninger på tilstrækkeligt
oplyst grundlag og at I er opmærksomme på at der er et alternativ så
man undgår ulemperne ved den oprindelige plan og tilmed får tilført
nye kvaliteter for beboere, cyklister og attraktive mulighed for øget
erhvervsliv i kvarteret.
Wesselsgade, med omgivende karréer, har gennem de seneste 25 år været
forgangsmodel for både byfornyelsesprocessen og stillegadeidéens
udbredelsen i hele København og en række andre storbyer, også udenfor
landet. Vi ønsker inderligt at fortsætte denne udvikling i samspil,
med alle involverede parter. Se vedhæftede opbakning fra lokale
institutioner.
De bedste hilsner
På vegne af Wesselsgade Arbejdsgruppe
Og vi bliver inviteret til et møde med Morten Kabell og hans direktør.
Mødet forløber seriøst og i en god tone, og vi har en oplevelse af anerkendelse, idet borgmesteren udtrykker, ”At vores
ønske og vision talte hans sprog.”
Morten Kabell giver udtryk for, at være indstillet på at få en undersøgelse af vores forslag skrevet ind i trafikplanen som et at-punkt.
14. svar fra Morten Kabell
Vi erfarer på TV”-Lorry pr. den 19. januar, at Wesselsgade skal åbnes, trods utilfredshed blandt beboere, og vi modtager følgende brev fra Morten Kabell.
Kære Reto Michael Hummelshøj og Jesper la Cour
Tak for jeres henvendelse fra den 12. januar 2016 vedrørende genåbningen af Wesselsgade.
Jeres forslag er dog desværre ikke realiserbart, når den fulde gevinst af trafikplanen skal høstes. Jeg er derfor også glad for den beslutning, som et flertal i Teknik- og Miljøudvalget tog 18. januar 2016.
Jeg har forståelse for, at I ønsker at fastholde Wesselsgade som en lukket gade, men det er ikke til kvarterets fælles bedste. Jeg kan ikke forsvare, at de omkringliggende gader skal belastes yderligere af gennemkørende trafik, for at Wesselsgade kan holdes fri for en mindre stigning i biltrafikken.
En genåbning af Wesselsgade vil forbedre forholdene for hele kvarteret, og endnu flere beboere vil kunne nyde godt af et trafikdæmpet miljø. Trafiktallene viser, at Wesselsgade fortsat vil være en stille gade med lav trafikbelastning sammenlignet med kvarterets øvrige gader.
I konkretiseringsfasen vil interesserede have mulighed for at medvirke til den konkrete udformning af Wesselsgades. Jeg vil opfordre jer til at deltage i arbejdet via områdefornyelsens arbejdsgrupper.
I vedhæftet notat finder I forvaltningens svar på jeres forslag.
Med venlig hilsen
Morten Kabell
15. aktindsigt
Vi afventer svar på at få aktindsigt. Vi har sendt en anmodning om denne pr. december 2015.
Aktindsigtsanmodning
Københavns Kommune.
Jeg skal hermed, på vegne af Andelsboligforeningen Wesselsgade 18AB og i medfør af lov om offentlighed i forvaltningen § 7, søge om aktindsigt i alle relevante korrespondancer, mails, notater, arbejdspapirer, policy-papirer, orienteringer til BR-medlemmer, trafikanalyser, mv. der har indgået og indgår i arbejdet med planer om trafikomlægningen via Wesselsgade, 2200 København N.
I medfør af lov om offentligheden i forvaltningen § 36 forventer vi at modtage materiale snarest.
Venlig hilsen
Niels Bo Lamhauge
Mette Prag har ad to omgange beklaget at anmodningen er upræcis, men vi har fastholdt ordlyden, og vi venter stadig på indsigten.
Vi får sidenhen aktindsigt, og vi klager over planen.
16. Medhold i klagen over planen
Der er massive protester mod trafikplanen, og en borgergruppe klager over trafikplanen til Miljø- og fødevarenævnet, og nævnet slår nu fast, at kommunens trafikplan er ugyldig, og vi undrer os over, hvilke konsekvenser denne ealvorlig afgørelse har for den videre plan.
Vi bliver fortsat inviteret til borgermøder af Mette Pragh. Jeg spørger om der bliver lavet ændringer i planen, og om vi har mulighed for at ændre på afgørelsen om åbningen af Wesselsgade, hvor jeg modtager svaret nej, men Mette Pragh opfordrer mig til at deltage i møderne, fordi jeg som borger kan få indflydelse på, hvordan vi skaber plads til den dobbeltrettede trafik i Wesselsgade.
Historien er lang og kompliceret, og vi er frustrerede over processen, men vi oplever det som en vigtig historie, idet Miljø og teknikforvaltningen har
lavet et uprofessionelt og udokumenteret arbejde, idet de har udarbejdet en plan uden at undersøge målgruppe eller området først.
Ovenstående er et lang og detaljeret høringssvar, men i min optik er kronologien vigtig, fordi jeg med dette svar vil understrege flere pointer. Først og
fremmest er over 1200 børns stemmer ikke bliver hørt i denne planlægning, dagsinstitutionerne i området er ikke blevet inddraget, og hele
udformningen af planen har været uprofessionel på grund af upræcise trafiktællinger, manglende målinger af forurening og i særdeleshed manglende
beboerinddragelse.
Derfor er trafikplanen i min optik, ikke god for hverken områdets beboere eller brugerne af området. Planen må og skal ikke blive til en realitet i sin
nuværende form, idet beboere og brugerne af området vil blive langt dårligere stillet.
Venlig hilsen
Susanne Maria Lamhauge