Høringssvar vedrørende Trafikplan for Indre Nørrebro

Oprettet: 10. december 2018
Svarnummer:
18

Indsendt af

Rasmus Skov

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

::Farlig trafik:: Som borger i den østlige ende af Korsgade er jeg både glad for projektet, men frygter også at når man flytter den trafikale opdeling over mod Nørrebrogade, vi vil det øge andelen af farlige situationer i krydset mellem wesselsgade og Korsgade, idet at der kommer flere biler i et kryds hvor der ofte er nærved-sammenstød mellem cykler og biler. Jeg er helt enig i at der bliver nødt til at være hastighedsnedsættelse til 30 km/h, men håber også der vil være tilstrækkeligt mange hastighedsnedsættende foranstaltninger, da de nuværende blot får biler til at accelerere mellem fartbumpene. Og så håber jeg at de fartbump og hævede flader ikke skaber impulslyd, idet at dette vil skabe en stor gene for de nærmeste beboere. ::Vurdering af støj:: Og nu til mit helt store kritikpunkt. Behandlingen af støj i denne miljøvurdering er under al kritik! At kalde dette en miljøvurdering, og så vælge at fremstille kildestyrkeberegninger af trafiktallene fra de enkelte veje som støjbelatningen er jo decideret misvisende overfor borgerne, og modstridende med Miljøstyrelsens og Vejdirektoratets anbefalinger for beregning af trafikstøj [Nord2000 Håndbog]. For det første skal alle større veje medregnes. Dette er vist i den samlede rapport, som er et uddrag fra Københavns støjhandlings. Denne viser at stort set hele området er belastet af trafikstøj over Lden 58 dB. Jeg hæfter mig mest ved hvordan Wesselsgade er behandlet, idet at denne i kildestyrkeberegningerne har den største relative ændring. Fra miljøvurderingen: “Påvirkningen vurderes ikke at være væsentlig, da støjniveauet i Wesselsgade ikke forventes at overskride Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for støj i boligområder” “Endelig kan støjdæmpede vinduer være en relevant foranstaltning, men næppe realistisk i denne sammenhæng, da trafikstøjen i f.eks. Wesselsgade ligger et stykke under den vejledende grænseværdi for vejstøj ved nyudlæg af arealer til beboelse, som er 58 dB” Dette er jo decideret forkert, idet at grænseværdierne er overskredet, og kildestyrkeberegningerne ikke er de rigtige at anvende til en sådan miljøvurdering, idet at disse kun tager bidraget fra den enkelte vej med. Jeg vil derfor på det kraftigste opfordre til at miljøvurderingen hvad angår støj, bliver foretaget på ny. Københavns kommune har netop med deres støjhandlingsplan vidt at de godt kan finde ud af at lave støjkortlægningen efter reglerne, og jeg vil derfor appellere til at det samme bliver gjort i denne sag. Venlig hilsen Rasmus Skov Beboer i Korsgade || Specialist i Akustik og Vibration, FORCE Technology