Høringssvar vedrørende Trafikplan for Indre Nørrebro

Oprettet: 16. december 2018
Svarnummer:
56

Indsendt af

Kristine Hammer

Postnr.

2200

By

N

Høringssvar

Det er mange siden de første i kvarteret begyndte at arbejde for større trafiksikkerhed her i bydelen og vores ellers små børn er blevet store i mellemtiden. Det vi kan se i trafikplanen vil jeg have ønsket allerede dengang; men som man siger: Bedre sent end aldrig! En del af tiltagene kan ikke ses i trafikplanen og de dertilhørende bilag, men har været fremlagt og foreslået, diskuteret og tilrettet i møder med borgere, som vi selv også har deltaget i, og senere i styregruppen, som har bevilget yderligere midler til bedre byrum, der hviler på grundlag af trafikplanen. Det gælder fx indretningen af Rantzausgade, det nye bilfri område ved søerne, bedre byrum i Vævergade, ny og mere sikker indgang til legepladsen i Wesselsgade samt andre steder i området. Selv skiltning og bump har vi været inde over. Det har været skønt, at vi som borgere har været inviteret med ind i ”maskinrummet” og har haft stor medindflydelse på noget, der har så stor betydning for vores dagligdag. Samtidig har møderne med de andre borgere, aktører og handlende i kvarteret også åbnet mine øjne for, at der er andre behov og meninger end blot dem i vores egen familie. Det er mig en glæde, at der i trafikplanen - og det efterfølgende arbejde involverende borgere i bydelen - er taget stort hensyn til handicappede. Dette gælder i alle aspekter, men ser ikke ud til at være tilfældet i spørgsmålet om erstatnings p-pladser fra Rantzausgade til Hans Egedes Gade Syd. Jeg ønsker ikke at dele mine helbredsoplysninger offentligt i dette høringssvar, men vil dog gerne gå i dialog omkring flytning af HC plads og skur fra den nuværende placering ved Åboulevard/nr. 25 til efter den foreslåede skråparkering samme sted. Denne nye placering vil udfordre min gangdistance kraftigt. Det vil medvirke en fordobling af distancen til HC bilen fra min hoveddør, men værre endnu er at afstanden til min kørestol i skuret vil øges fra få meter til det uoverstigelige. Hjælpemidlerne er bevilget af KK, så jeg kan have et – næsten – lige så aktivt liv som mine jævnaldrende. Det er jeg dybt taknemmelig for. Det forslåede fylder mig derfor med skræk. Jeg kan desuden oplyse, at HC bilen er en ombygget bus med lift, hvilket fordrer en større p-plads end standard. Jeg ønsker naturligvis ikke at stå i vejen for parkeringspladser i gaden, så jeg håber, at vi i fællesskab kan finde en kreativ løsning, der tilgodeser både mit behov som handicappet og behovet for parkeringspladser. Områdefornyelsens sekretariat er i besiddelse af yderligere kontaktoplysninger om mig. Herhjemme tror vi at trafikplanen skaber en nedgang i antallet af biler, der kører i kvarteret, men når vi står og ser antallet af biler der nærmest kører i kø gennem Stengade og Baggesensgade tror vi nedgangen bliver større end de nævnte 25% i trafikplanen. Alene det at se en næsten tom Baggesensgade og Wesselsgade, mens Dosseringen var lukket for snart et år siden, pga. fjernvarmearbejde, styrker denne tro. Det tog mig lang tid at forstå trafik tallene i planen og miljøvurderingen, men nu kan jeg se hvor stor en betydning planen vil få. Man kan ikke sammenligne tallene i første kolonne (tællinger foretaget med den nuværende situation) med de efterfølgende kolonner, hvor der er tale om antallet af biler på udvalgte steder i kvarteret, som det kan komme til at se ud, - i værste fald (at rådgivere og forvaltning går med livrem og seler, og ikke vil love for meget, får det til at se slemt ud). Til gengæld kan der sammenlignes mellem de kolonner med de fremtidige tal, og her er der godt nyt. Hvis trafikplanen gennemføres, som foreslået, vil der i døgnet være 500 færre personbiler i Stengade, 800 færre personbiler i den vestlige ende af Baggesensgade, 100 færre personbil i den østlige ende, 550 færre personbiler i den vestlige ende af Korsgade, 50 færre personbiler i Smedegade og 250 færre personbiler i Blågårdsgade i forhold til den alternative løsning, der bibeholder lukningen af Wesselsgade. Særligt tallene for trafikken i midten af kvarteret (Stengade og Korsgade vest) glæder mig meget, da over halvdelen af kvarterets skolebørn færdes her og det længe har været et ønske at sikre skoleveje i kvarteret. Et ønske som nu kan realiseres. Jeg har fuld forståelse for at beboerne i gaden er nervøse for forandringen, men lige nu er jeg selv nervøs, når jeg kører gennem gaden, idet biler og lastbiler enten vender midt i gaden eller bakker ud. Jeg glæder mig til, at de kun kører fremad så de har bedre chancer for at se mig, når jeg kommer kørende i min minicrosser. Dette gælder især gadens mange skraldebiler og håndværkere. I håbet om at de mange års arbejde, der har involveret hundredevis af borgere – herunder mig selv og min familie – bliver (gen-)besluttet, Venlig hilsen Kristine Hammer og familie. Hans Egedes Gade 25, stuen.

Materiale: