Høringssvar vedrørende Trafikplan for Indre Nørrebro

Oprettet: 16. december 2018
Svarnummer:
59

Indsendt af

Hans Erik Hansen

Virksomhed / organisation

AB Peblinge Dossering 36

Postnr.

2200

By

København N

Høringssvar

Høringssvar til trafikplan indre Nørrebro fra AB Peblinge Dossering 36 Efter møde i Andelsboligforeningen Peblinge Dossering 36, har vi følgende kommentarer til trafikplanen: Helt overordnet er vi meget glade for tiltagene til at mindske trafikbelastningen og øge trafiksikkerheden på indre Nørrebro. Herunder at planen indebærer lukning for privat trafik fra/over Nørrebrogade gennem lukning af gennemkørsel fra Stengade og ved Peblinge Dosseringen. Herudover har vi følgende kommentarer til planen: 1) Manglende sammenhæng mellem trafikplanen og den kommende plan for skybrudssikring. Bl.a. indebærer trafikplanen en åbning og dobbeltretning af trafik på Wesselsgade hvilket vil skabe væsentlig øget trafik ad Wesselsgade, samtidig med at skybrudsplanen indebærer nedtrykning af vejbanen på Korsgade på op til knap en meter hvor den slutter ved søen og dermed også nedtrykning af et stykke af vejbanen på hhv. Wesselsgade og Thorupsgade. Især trafik med store køretøjer som leverancer til restauranter og institutioner vil blive besværliggjort.. 2) Trafiksikkerhed og støjgener. Overordnet virker åbningen og dobbeltretningen af Wesselsgade for at aflaste trafikken på Baggesensgade og et stykke af Stengade som hvilende på et meget løst grundlag. For det første vil det øge trafikken i Wesselsgade hvor der ligger en meget stor legeplads med tilhørende trafik af børn til og fra, samtidig øges trafikken i Thorupsgade, hvor der ligger etplejehjem med psykisk svage beboere, der ofte har en alternativ tilgang til trafik Der er også børneinstitutioner både i Ewaldsgade og i Murergården med deraf følgende trafik af cyklende og gående forældre med børn. For det andet viser kommunens trafiktællinger, at åbningen af Wesselsgade kun i mindre omfang eller slet ikke begrænser trafikken i Baggesensgade, Stengade og Blågårdsgade, samtidig med at den forøges væsentligt i Wesselsgade, Thorupsgade og Griffenfeldsgade. Særligt Wesselsgade og Thorupsgade er smalle gader med institutioner og legepladser. Vi finder ikke at de ekstra risici for svage trafikanter og de forøgede støjgener for gadernes beboere kan begrundes med de resultater, som de foreliggende målinger angiver. 3) Adgang til Peblingesøen. Beboernes anvendelse af søerne som rekreativt område er faldet meget væsentligt siden etableringen af den stærkt trafikerede permanente cykelsti på Dosseringen. Særligt ved udmundingen af Korsgade ved søen kan det være svært at komme sikkert over til vandsiden både for gående og cyklende. Samtidig anvender cyklisterne de nuværende fortove i stort omfang som cykelsti. Ved en øget biltrafik vil disse problemer blive forøget. 4) Parkeringsmuligheder for beboere. Allerede i dag er det næsten umuligt at finde ledig parkeringsplads, hvis man som beboer kommer hjem efter kl. 16. Med gennemførelsen af skybrudsplanen vil der forsvinde et stort antal parkeringspladser i området. Ved gennemførelsen af trafikplanen bør man generelt overveje en langsigtet løsning på beboernes parkeringsudfordringer. Med venlig hilsen Hans Erik Hansen Formand