Høringssvar vedrørende Trafikplan for Indre Nørrebro

Oprettet: 17. december 2018
Svarnummer:
119

Indsendt af

Erik Hjulmand

Virksomhed / organisation

Cyklistforbundet, Københavnsafdelingen

Postnr.

1362

By

København K.

Høringssvar

Cyklistforbundet er grundlæggende meget positiv overfor Trafikplanens fokus på at fredeliggøre Indre Nørrebro. Den nuværende enklavestruktur fungerer ikke optimalt, da den i praksis tillader alt for megen (ulovlig) gennemkørende biltrafik, og vi er overbevist om, at den foreslåede struktur med én stor enklave vil fungere bedre. Cyklisterne har specielt udsigt til forbedrede forhold i den nordlige nede af Stengade, på Peblingedosseringen og i krydset Korsgade/Stengade - og ikke mindst vil ensretningen af Rantzausgade for motortrafik også bidrage til at gøre forholdene markant tryggere for cyklisterne i denne uheldsramte gade. Det er Cyklistforbundets forventning, at der findes gode og holdbare løsninger til sikring af trafikplanens enkelte dele. Her tænker vi især på sikring af overholdelse af indkørselsforbuddet for biler i den nordlige ende af Stengade og de nødvendige spærringer, der skal forhindre kørsel ind og ud af enklavens nordlige grænse. Cyklistforbundet har kun ét ændringsønske til den overordnede struktur, og det er at Wesselsgade forbliver spærret for motorkøretøjer på midten, således at motoriseret trafik til den nordlige del foretages til og fra Baggesensgade, mens kørsel til den sydlige del klares fra Korsgade og kørsel derfra via Thorupsgade. Dette vil gøre det tryggere at være cyklist i Wesselsgade og give mindre gennemkørende trafik i Korsgade og Thorupsgade. Cyklistforbundet har bidraget aktivt med forslag i løbet af borgerdialogen over de seneste år, men vi er i tvivl om, hvorvidt alle cykelrelevante forhold internt i trafikenklaven er beskrevet i planen. Vi stiller os derfor fremdeles til rådighed for bidrag i detail-planlægningen til sikring af cyklisternes forhold på Indre Nørrebro.