Høringssvar vedrørende Trafikplan for Indre Nørrebro

Oprettet: 17. december 2018
Svarnummer:
100

Indsendt af

Emil Eskesen

Postnr.

2200

By

KBH N

Høringssvar

Selve planen og trafiksikkerheden omkring denne Modkørende trafik i en lille gade med parkering på begge sider. Jeg mener det er uansvarligt at åbne op for modsatkørende trafik i en så lille gade som Wesselsgade. Hvis man ser rundt på den andre gader i området, hvor der er modsatkørende trafik er parkeringen i gaden, så henvist til den ene side. Netop for at gøre det overskueligt for gående og cyklister. Wesselsgade bliver brugt af utrolig mange cyklister dagligt som gennemkørselsvej for den meget overbelastede cykelsti på Peblinge Dosseringen. Det siger sig selv at modsatkørende trafik (eller gennemkørende trafik i det hele taget) vil være farligt og utroligt generende for cyklister Wesselsgade betjener den ene halvdel af Blågårdsgade og Peblingedosseringen. Dette gælder især ved ombygning / renovering, hvor gaden er belastet af 2 ekstra karreer, da de ikke har mulighed for at etablere byggepladser på henholdsvis Blågårdsgade og Peblinge Dosseringen. Mere trafik i gaden kombineret med at der stort set altid er 1-3 byggeplader etableret vil også være problematisk Den bemandede legeplads midt på Wesselsgade. Legepladsen er et samlingspunkt for gaden og området omkring. Som du ved er der mange unge, som ikke er brugere af de faste fritidstilbud og her er legepladsen en fantastisk mulighed for dem, for integrationen og for helheden i området. Det betyder selvfølgelig at størstedelen af brugerne i eftermiddagstimerne er uledsagede børn og denne trafik åbning er yderst uheldig i denne sammenhæng. Gaden blev jo i sin tid spærret netop pga. alvorlige uheld med børn og biler. Når man samtidig tager i betragtning at man for at kunne lave “passerings lommer” skal etablere parkering lige udenfor legepladsen, så udsynet bliver endnu dårligere bliver jeg nervøs for mine og kvarterets andre børns sikkerhed på Wesselsgade Der er i trafikplanen nævnt forskellige små gadeområder, som man kan gøre til “områder med potentiale for mere byliv” Det er jo netop sådan et område man smadrer fuldstændig ved at åbne op for gennemkørende trafik i Wesselsgade. Man ordner nogle ting, men smadrer nogle andre fuldstændig Wesselsgade er åben for trafik een gang om året når der bliver afholdt Distortion på Nørrebro. Under denne åbning har vi netop oplevet hvordan trafikken (lokale rødder) ræser meget hurtigt ned igennem Wesselsgade. Gaden er både åben når der er lukket af ved Nørrebrogade/Dosseringen, men typisk også i ugerne efter indtil pælene kommer i igen og det er MEGET mere utrygt at færdes i gaden i denne tid. Lidt om det gode liv i København og hvordan man f.eks kan fastholde beboere i de mere udsatte områder på Nørrebro Wesselsgade ligger, som i ved dejlig gemt og klemt inde mellem søerne og Blågårdsgade. Det er en gade mere en stor blanding af Ejerboliger, Andelsboliger og Lejeboliger. Wesselsgade er et meget speciel og forunderlig gade i København. Det er en gade hvor rigtig mange beboere har boet i rigtig mange år. Rigtig mange bliver faktisk boende i Wesselsgade når de først er flyttet ind. Lejlighedernes størrelse spiller selvfølgelig en stor rolle, men det gør gadens indretning også. På Wesselsgade ligger der en bemandet legeplads, som tjener en kæmpe integrations indsats, da den forbinder de mange etnisk danske familier med de mange familier med anden etnisk baggrund. På den legeplads har jeg, mine børn og min kone mødt en masse mennesker, som vi ellers ikke ville støde ind i. Disse møder resulterer i tryghed, venskaber og forståelse overfor mange forskellige kulturer. Jeg er overbevist om at sammensætningen af beboere i denne gade også skyldes de kvaliteter der er i sådan en gade. Rolig og uden gennemkørende trafik. Det er selv et af de argumenter jeg bruger og har brugt over mange år når venner og bekendte har spurgt om vi ikke havde lyst til at flytte ud af byen. Nej, vi elsker at bo på Nørrebro og på Wesselsgade fordi det har nogle helt fantastiske bylivs-kvaliteter, som man istedet for at støtte op om desværre nu er ved at smadre fuldstændig med en halvfærdig og uigennemtænkt trafikplan, som løser problemer nogle steder, men skaber meget store problemer andre steder (det man beskriver som “trafikken vil sandsynligvis stige i Wesselsgade når man åbner den) Wesselsgade har en fantastisk kvalitet som familiegade i København. Gader som man ville ønske der var mangle flere af. Ligesom vi også kunne ønske os flere “Værnedamsvej” eller “nordre frihavnsgade” alle gader med hver deres unikke københavner / bylivs kvalitet, som netop gør at man bliver boende i byen og er med til at gøre det til en levende og spændende by med et varieret liv. Hvis man laver løsninger, som forringer kvaliteten så meget i folks gader, som det ser ud til i bla. Wesselsgade og Brohusgade, så bliver argumentet for at blive boende i København desværre meget tyndere. Jeg håber på en ambitiøs og stærk løsning for København og Nørrebro, hvor alle vil opleve en forbedring på den ene eller anden måde og ikke denne dårlige plan hvor nogle for det lidt bedre og andre for meget større trafikgener.