Oprettet: 21. juni 2018
Svarnummer:
31

Indsendt af

Jacob Rasmussen

Postnr.

2500

By

Valby

Høringssvar

Jeg har forståelse for Lokaludvalgets irritation over ikke at være blevet inddraget tidligere i processen - borgerinddragelse er altid en god ting. Men forslaget, der ligger nu, er i høj grad resultatet af ønsker fra borgerne, nemlig de mange mennesker, der bor i den foreslåede P-zone og som har været med til at stille forslaget gennem grundejerforeningerne. Proces og substans er to forskellige ting, og som borgere har vi lige nu behov for at vi ser på substansen i forslaget og ikke på processen. Nu ligger der efter lang tids belastning af området et forslag, som løser et stort problem for mange beboere i Valby, og det skal vi fokusere på nu. Det bedste er som bekendt det godes værste fjende, og der er ingen tvivl om, at det ville være det bedste, hvis der kom en samlet, langsigtet, gennemtænkt løsning, hvor alle væsentlige interessenter havde haft en mulighed for at bidrage til udformningen gennem en borgerdialog, sådan som Valby Lokaludvalg har ønsket det. Men hvis vi skal være realistiske om det, så kræver det både lang tid, budgetter til drift og udvikling og muligvis investeringer i infrastruktur (parkeringspladser, offentlig transport). Valby Syd står over for store forandringer i de kommende år med fortsat udbygning på Grønttorvet og i området omkring Valby idrætspark. Vi ved ikke endnu, hvordan borgernes behov og adfærdsmønstre kommer til at udvikle sig, når disse områder bliver udbygget og beboet, og derfor er det svært nu at lave den samlede og visionære plan, som de fleste nok kan være enige om, ville være det optimale. Det er imidlertid ikke rimeligt, at dette skal stå i vejen for en konkret løsning af konkrete og voksende problemer, vi har med trængsel, forurening og trafiksikkerhed. Valby Have er belastet af parkeringen som, det er nu, vedrørende: Beboernes muligheder for at parkere i nærheden af deres boliger, fordi parkeringspladserne optages af pendlerkøretøjer fra områdets virksomheder Forurening fra biler, der cirkler rundt og leder efter parkeringspladser Trafiksikkerhed omkring Grønningen, hvor bilister ofte er mere optaget af at se efter tomme pladser end at se efter børn, der krydser vejen (vi har allerede haft et par uheld og en række nærved-uheld, dog heldigvis uden at nogen endnu er kommet alvorligt til skade) Problemerne er blevet værre, siden etableringen af P-zonen omkring Valby Station, da en stor del af den pendlerparkering, der fandt sted her, nu er rykket til Valby Have. Som det er nu, har vi brug for noget, der er realistisk og løser flest mulige problemer for bydelens beboere og ikke primært tilgodeser mennesker, der har valgt at have en billig husleje uden for København og arbejde inde i byen. At løse de konkrete problemer her og nu på en måde, som er teknisk og økonomisk meget lidt indgribende, er ingen hindring for at arbejde på at skabe en bedre og langsigtet løsning. Der er ingen tvivl om, at vi skal reparere det utætte tag. Men indtil vi kan gøre det, bliver vi nødt til at sætte vi en spand under, hvor det drypper ned, når det regner. Også selvom det ikke er den varige løsning.