Oprettet: 25. september 2017
Svarnummer:
7

Indsendt af

Henrik Østergaard Nielsen

Postnr.

1561

By

København V

Høringssvar

Jeg er enig i de betragtninger som er glimrende beskrevet i det høringssvar, som Thomas Thorninger har indsendt 3. juli 2017 (arkiveret som svarnummer 2), og vil anbefale at der ikke ændres i forhold til den gældende lokalplan. Som beboer på Havneholmen er det min bekymring at vejen Havneholmen i endnu højere grad end i den nuværende lokalplan vil blive en smal slugt med bygninger på over 40 meter på hver side af vejen, og bygget meget tæt på vejen. Det vil fuldstændig blokere den i forvejen meget lille udsigt mod Vesterbro, som er i bebyggelsen ved Skibbroen. Et skrækeksempel eksisterer allerede i Skanska’s byggeri på Havneholmen, hvor Pandora bor, og hvor der er bygget helt ud til fortovet som følge af en ændret lokalplan. Forventningerne til trafikken på Havneholmen virker meget lidt realistiske, og især afviklingen af trafikken i krydset ud fra Havneholmen mod Vasbygade kan forudses at blive meget kaotisk. Især fordi der også kan forventes en stærk trafik fra den modstående Otto Busse’s Vej, som bliver udslusning fra de mange kommende byggerier, heriblandt IKEA, Bygningsstyrelsen og ungdomsboliger. Det virker ikke som der er taget højde for at højresvingende bilister fra Otto Busse’s Vej ud til Vasbygade vil have forkørselsret for venstresvingende bilister fra Havneholmen ud til Vasbygade og derved i praksis vil bremse udkørsel fra Havneholmen. Der er heller ikke taget højde for at udkørsel til Vasbygade allerede i dag er stærkt problematisk p.g.a. stillestående biltrafik på Vasbygade i myldretiden. Ud- og indkørslen i bil fra Havneholmen er allerede for nylig beskåret med 50% idet der er lukket for kørsel langs Fisketorvet’s nuværende vareindkørsel hen forbi bl.a. Hotel Island og udkørsel i krydset overfor Tivoli Hotel. Denne vej har hidtil kunnet anvendes som en nødløsning når trafikken dagligt går i stå på strækningen af Vasbygade, startende fra Tivoli Hotel og ud af byen. Hvis man kommer med bil over Dybbølsbro og vil til Havneholmen skal man, efter at have kørt ned mod Vasbygade, krydse 3 spor med meget tæt trafik på Vasbygade i løbet af en strækning på ca. 20 meter, hvilket ofte er helt umuligt. En nødløsning har været at fortsætte ligeud af broen over Kalvebod Brygge og køre ned af slisken til Fisketorvet’s vareindkørsel på terræn og derved fortsætte til Havneholmen. Denne mulighed er allerede nu forsvundet p.g.a. nedlæggelse af vejen langs vareindkørslen. Jeg savner et realistisk forslag til at løse dette problem, som også kun vil blive større, når kommende øvrige byggerier omkring Dybbølsbro færdiggøres. Den nuværende promenade på terræn langs bagsiden af Fisketorvet (forbi bl.a. Lidl og Fitness DK) og forbi indgangen ved restaurant og biograf, er i dag en del af cykelruten Havneringen (og det går jeg ud fra den også skal være fremover) og er den primære trafikåre med cykel fra Havneholmen og ind mod byen langs Kalvebod Brygge. Hvis der sker indskrænkning heraf til f.eks. udeservering eller yderligere beplantning, kan jeg forudse flere farlige situationer mellem cykler og gående, ligesom anvendelse som brandvej vil blive sat over styr. Fisketorvet har allerede afholdt arrangementer med telte m.v. til brug for udeservering og det har givet situationer med problemer med fremkommeligheden for cykler (og skabt et udseende af losseplads med skrald i hele området dagen efter). Dette problem vil kun blive større med den forventede øgede cykel- og gangtrafik fra Islands Brygge og Artillerivej via Bryggebroen, som vil anvende metrostationen ved Fisketorvet. Overordnet efterlader forslaget til ændring af lokalplanen det indtryk at den eksisterende boligbebyggelse på Havneholmen bliver endnu mere gemt af vejen bag et endnu mere mastodontisk Fisketorvet og Skanska kontorbyggeri og at den eneste vej ud og ind af Havneholmen fremover bliver yderligere væsentligt forringet både for cykler og biler.