Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 19. april 2015
Svarnummer:
83

Indsendt af

Stine

Virksomhed / organisation

Krudtuglen

Postnr.

2300

By

KBH S.

Høringssvar

Som pædagog studerende i Krudtuglen, så er det meget tankevæggende hvis fritidshjems børn skal til at være sammen med 300 andre børn efter skole. Tænk engang at komme fra en lang skoledag, og dit hoved er fyldt godt op med ny viden, og du kommer til fritidshjemmet, hvor din pædagog ikke engang kan huske dit navn fordi der er 300 andre børn. Forestil jer at komme, og der har været konflikter eller du gerne vil dele noget du har oplevet, men pædagogen har ikke tid til at lytte til dig, for der er alt for mange børn som også gerne vil lyttes til! Som pædagog studerende er Krudtugen et meget eftertragtet sted på seminariet, og jeg ser Krudtuglen som et helt unikt sted. Hvor der ALDRIG tænkes i begrænsninger, men i muligheder og alternativer. Og ikke mindst, så får børn lov til at være børn. Børnene kan være der fra de kommer i vuggestuealderen, til de går ud af tredje klasse, og det giver et helt særligt miljø, hvor børnene laver aktiviteter sammen på tværs af alders grupperne. Jeg oplever at det har stor betydning for deres udvikling både for vuggestuebørn og for fritidshjemsbørn. Derudover skaber det trygge rammer omkring deres opvækst, dels fordi den aldersintegrering der finder sted i sådan et miljø, er helt unik. For ikke at glemme hvor meget tryghed det skaber for søskende at være det samme sted. Og som vores samfund ser ud nu til dags, hvor børn er i institution i mange timer, så ser jeg en god effekt i, at små vuggestue børn måske har en chance for at se deres søskende i løbet af dagen. Men jeg ser også en stor omsorg og massere af nærvær, hvor der er plads til det enkelte barn. Ved at børnene har gået i Krudtuglen over længere tid, så ser jeg en tryghed hos børnene, da alle kender alles navne, men at børnene også har genkendelighed til traditioner i institutionen. Og det gør også at søskende eller gamle børn kommer og besøger stedet, da personale faktisk kan huske dem og dermed kan man mærke en tryghed og glæde hos de børn. Derudover er personalet og ledelsen i Krudtuglen unik. Jeg oplever at lederen er meget synlig f.eks. i forhold til forældresamarbejde og det gør Krudtuglen åben, ærlig og tilstedeværende. Det er guld værd. Jeg er blevet gjort opmærksom på som studerende, at ikke alle børn kan være sammen med mange børn og at vi har forskellige behov! Hvis der f.eks. skal arbejdes pædagogisk ud fra, at hjælpe børnene med at danne relationer iblandt 300 fritidshjems børn, så bliver det ikke en let opgave for børn og voksne! Jeg oplever at man som pædagog og institution kommer langt med nærværd, empati og arrangement! Tænk at være sammen med SÅ mange mennesker i 8 timer. Vi har brug for ro og nærværd. Ellers kommer det også til at koste i den anden ende!