Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 30. april 2015
Svarnummer:
755

Indsendt af

Rasmus Hedegaard Nielsen

Virksomhed / organisation

Forælder, Storegårdsvejens fritidshjem

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Jeg bakker op om forslaget om, at Korsager kun skal have ét fritidshjem, og at det skal være organiseret som KKFO. Det gør jeg fordi, det vil give bedre rammer for at skabe sammenhæng for børnene mellem skole og fritidshjem, når lederen af skolen og fritidshjem er en del af samme ledelsesteam. Man kan fx forestille sig, at den samme pædagog følger en klassen fra 0.-3. klasse både i skole og på frit, og er kontaktperson til forældregruppen omkring fritidsspørgsmål igennem hele indskolingen. Pædagogen vil så også kunne arbejde med det sociale fællesskab både i skolen og på fritidshjemmet. En KKFO vil også skabe gode rammer for et bedre samarbejde mellem fritidshjem og skole. En fælles lokaleudnyttelse, hvor både skoledelen og fritidsdelen bliver tilgodeset, mener jeg vil være nemmere, hvis skoleleder og fritidshjemsleder er en del af samme ledelsesteam. Det er især vigtigt, eftersom den største del af det kommende fritidshjemsareal skal dele matrikel med skolen. KKFO’en på Korsager har igennem flere år haft forskellige udfordringer. Jeg har selv oplevet disse udfordringer i forbindelse med, at jeg har haft et barn på KKFO Frithuset. Jeg har imidlertid oplevet udfordringerne som et udslag af en dårlig ledelse og ikke som udtryk for, at KKFO-lederen er en del af et ledelsesteam sammen med skolelederen. Frithuset har nu fået en ny dygtig leder, som jeg har fuld tillid til. Mange forældre er i dag glade for fritidshjemmet Storegårdsvej. Jeg har haft børn på alle de tre nuværende fritidshjem, og jeg har både positive og mindre positive oplevelser fra alle tre steder. Generelt ser jeg det som en stor svaghed for sammenhængskraften for børn, forældre og personale, at klasserne bliver spredt, når de har fri, og at der er en skæv social fordeling af børnene på de tre fritidshjem. Jeg tror på, at et samlet fritidshjem vil kunne gøre op med de uheldige forhold, til glæde for sammenholdet og trivslen for alle børn. Jeg har også oplevet mange gode ting som forælder på de tre fritidshjem. Her vil jeg især fremhæve nærværende og engageret personale på Voldparken, stort fokus på at være ude på Storegårdsvej og den årlige cirkusforestilling på Frithuset, der samler alle fritidshjemmets børn i et fælles projekt. Jeg ser et kommende samlet fritidshjem som et sted, hvor vi både gør op med de uheldige skel, der er i dag, samtidig med, at vi fastholder og dyrker alle de gode ting, der er på de forskellige fritidshjem i dag. Med et fritidshjem fordelt på to matrikler ser jeg flere fordele. Dels vil det være muligt at etablere mindre fysiske enheder i et stort fritidshjem, dels vil man bevare nogle af de gode ting, der er på Storgårdsvej i dag – især den hyggelige legeplads. Der er mange måder, man kan bruge de to matrikler på en positiv måde. Man kan fx samle 3. klasserne på Storegårdsvej som en god overgang til klub. Man kan bruge Storgårdsvej som et projektområde, hvor klasserne skiftes til at komme og være hele dagen. Man kan også have det som en decideret aldersintegreret afdeling af fritidshjemmet, hvor ét spor går fra 0.-3. klasse.