Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november

 

Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 18. april 2015
Svarnummer:
79

Indsendt af

Michael Ekegren Christensen

Postnr.

2720

By

Vanløse

Høringssvar

Vedr. Organisering af Fremtidens Fritidstilbud Jeg har med stor interesse fulgt med i den proces som KK lægger op til at implementere omkring Fremtidens Fritidstilbud. Specifikt forholder jeg mig til notat ved bilag 78/dokumentnr. 2015-0061285-4, som skitserer oplæg til en strategi og en handlingsplan for inddragelse og dialog med fritidstilbuddene. I parallel til dette, er der i vores nuværende fritidstilbud (Bellahøj Fritidscenter, BFC) en tæt dialog og delt frustration mellem forældre og personale, som søger en model, der kan bevare de gode ting og rammer, som vi oplever vores børn befinder sig i. Det er simpelthen svært, at forestille sig et bedre fritidstilbud, og hvordan dette skal kunne bevares i den fremtidige model ud fra den afmontering af styringsretten for de selvejende institutioner bl.a. BFC, som oplægget ligger op til. Hos BFC oplever jeg som forælder, en ganske unik kultur med dedikeret personale, som i børnenes fritid og ferier leverer et spækket program med udflugter, organiserede workshops, fritidsaktiviteter og en årlig sommerkoloni og en årlig cabaret. Fritidsaktiviteter er sat i system, ved et katalog som børnene kan vælge fra, udstyret ved alt fra ridning til leg med ler. Den årlige cabaret sætter hele fritidsklubben på den anden ende. Børnene selv finder på og øver sig med fantasifulde indslag, for til slut at stå på en scene og over en uge lave 3-4 forestillinger for de mange forældre og bedsteforældre, der følger deres børns kreative og personlige udvikling. Disse aktiviteter er BFCs ”varemærke” og er en stærk del af det fritidstilbud, som der kan leveres som selvejende institution. De børn, ud over mit eget, jeg oplever på BFC, er gennem det tætte samvær og fælles aktiviteter, blevet udstyret med styrket selvtillid, motivation og engagement og lærer en masse sociale færdigheder på tværs af klasseskel og årgange. Pædagogikken og personalet er en væsentlig del af denne succes. Der er nærhed og kontakt mellem børn og personale, noget vi ved besøg og i kontakt med øvrige forældregrupper, ikke genfinder hos KKFOerne i nærområdet. Derfor er det ikke uvæsentligt, hvilken styringsret og form som en fremtidig institution udstyres med. KK’s oplæg om at fratage BFC retten til at fungere som selvejende institution og i stedet underlægges forvaltningens styre, fortolkes som at ledelsen fratages muligheden for at foretage de små daglige dispositioner, der skaber en unik dedikeret kultur. Dette vil bl.a. betyde, at der ikke i samme grad vil være mulighed for at institutionen selvstændigt kan råde over de finansielle midler, da økonomien bliver båndlagt i en større udstrækning. Som en direkte konsekvens af BFCs status som selvejende institution, findes købmandsskabet, som gør, at der økonomiseres med midler og ressourcer til fordel for børnene, fremfor mursten (dette købmandsskab har BFC bevist igennem de sidste 8 år med et årligt overskud og i seneste regnskab med resultat på tæt ved 400.000 kroner). Samme balance (børn fremfor mursten) har KK selv fremført som hovedårsag til reorganisering af institutionsområdet ved Fremtidens Fritidstilbud i den offentlige debat. Jeg må slutte; at høringsprocessen må have resulteret i et nærmere eftersyn og beregninger omkring de fysiske rammer som de nødvendige ”superinstitutioner” vil kræve, idet jeg med glæde kan konstatere at de fysiske rammer nu bevares som de er (institutionen bevares på de eksisterende matrikler) fremfor at bruge større anlægsmidler til at bygge nyt på skolens område (jf. Dagsorden for Vanløse Lokaludvalg d. 16-04, punkt 10, bilag 66 https://www.kk.dk/sites/blivhoert.kk.dk/files/edoc/c8057f9c-defd-4d07-b6a1-04fbc2576f4b/ee660f6d-9a45-49d9-a8a3-09f56ed6a24d/Attachments/12825074-14071523-1.PDF). Det betyder, at ved at udnytte at de rammer, som findes ved BFC – at indskolingen kan bevares i trygge rammer på én matrikel – og at 1-3 klasserne kan samles, som de gør i dag på en anden matrikel. Der udestår derfor en sidste anke ift. oplægget fra KK. Når KK nu lægger op til at ændre styringsform – bør forvaltningen have succeshistorier som BFC i mente, og at der faktisk findes gode eksempler til inspiration, som ikke må mistes og ofres på omlægningens alter. Den stærkeste kultur kan kun bevares og gro, hvis den får de rette vækstbetingelser og i mine øjne er det at: - Bevar BFC som selvejende institution Eller - Udtænk styringsmæssige lommer hvor del-institutionsledelsen kan forvalte total budget ansvar/frihed og frit disponere mellem anlæg/driftsbudget - Udtænk styringsmæssige lommer således at rige og velfungerende fritidsudbud kan bevares i den pædagogiske ånd som eksisterer på de velfungerende tilbud Mvh Michael Ekegren Christensen Vedr. organisering af Bellahøj Fritidscenter (BFC)