Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 30. april 2015
Svarnummer:
714

Indsendt af

KKFO Krokodillen

Virksomhed / organisation

Vanløse Skole

Postnr.

2720

By

Vanløse

Høringssvar

Vanløse d. 30.april 2015 Kære Københavns Kommune, Børne - og Ungeforvaltningen 2. høringssvar fra Forældrerådet i KKFO’en Krokodillen på Vanløse Skole – Fremtidens Fritidstilbud: Vanløse skole er nu deltager i 3 store tiltag: 1) Skolereform 2) Fremtidens fritidstilbud 3) Forslag til sammenlægning af Hyltebjerg – og Vanløse skole Hvor der i netop denne periode skulle være fokus på at implementere skolereformen og få den hurtigst muligt implementeret på bedst mulig vis, er den nærmest kommet ned på 3. pladsen. Fokus er nu i løbet af det først skoleår med skolereformen rettet på fremtidens fritidstilbud og sammenlægning af skoler. Det må siges ikke at være optimalt. Antallet af ressourcekrævende ændringsprocesser, der implementeres samtidig, bør minimeres til det nødvendige, således dobbeltarbejde undgås og ikke mindst, at børnenes hverdag forstyrres mindst muligt i en turbulent tid. Vi opfordrer derfor kraftigt til, at der først tages beslutning om fremtidens fritidstilbud efter det er besluttet, om Hyltebjerg og Vanløse skole skal slås sammen. Eller at Børne - og Ungeforvaltningen i det mindste venter med at implementere deres beslutning om fremtidens fritidstilbud indtil det er afgjort, om skolesammenlægning bliver aktuel. Dette for at undgå endnu en ændring af fritidstilbuddene. Også skolebestyrelsen og ikke mindst forældregruppen på fritidshjemmet Klitten tilknyttet Vanløse Skole, støtter op om det synspunkt. Vi synes, det er beklageligt, at der i løbet af processen vedr. fremtidens fritidstilbud er ændret i principperne bag beslutningen om, hvorvidt en KKFO eller et fritidshjem bliver det fremtidige fritidstilbud på den enkelte skole. Tilbage står kun det ene princip, at man beholder det fritidstilbud, hvor der pt. er flest børn. Det betyder konkret, at Børne - og Ungeforvaltningens første høringsforslag om at bibeholde KKFO, som det fremtidige fritidstilbud på Vanløse Skole, ikke består. Hvor blev den kvalificerede beslutningsproces af og hvor er kontinuiteten i Børne - og Ungeforvaltningens beslutninger? I 2012 tog Børne - og Ungeforvaltningen en kvalificeret beslutning om at etablere en KKFO på Vanløse Skole, som nu har til huse i et nybygget indskolingshus på skolens matrikel. For os betyder det rigtig meget, at valget bliver en KKFO med råderet over sin egen økonomi og med stor selvbestemmelse og ikke mindst mulighed for selvledelse. Vi ser ikke fordelen ved et fritidshjem, der som en del af en Klynge bliver afhængig af fællesbudget med alle andre institutioner i Klyngen, og hvor klyngelederen ikke har 100 % fokus på skole/fritid-samarbejdet, men af naturlige årsager må have fokus rettet mange steder for de 0-18 årige børn, som klyngelederen er ansvarlig for. Skulle Børne - og Ungeforvaltningen beslutte en fritidshjemsordning på Vanløse Skole, ønsker vi grundet størrelsen på ca. 336 elever i 0.-3. klasse, at dette bliver et selvstændigt organiseret fritidshjem, der hverken hører under en Klynge eller skoleledelse. Hermed beholdes den økonomiske uafhængighed og retten til selvbestemmelse og selvledelse består. Mon ikke det er et godt kompromis for de 2 næsten lige store institutioner – Krokodillen og Klitten - der står for at skulle blive sammenlagt på Vanløse Skole? Vi ser dog størst fordele ved, at KKFO-lederen er tættest på skoleledelsen. Eksempelvis i forbindelse med arbejdet med skolereformen, hvor der findes hurtige løsninger på personalesituationer f.eks. i forbindelse med UUV og faglig fordybelse. KKFO’ens personale er også til stede om formiddagen efter dagens morgenåbning, og her er det muligt for børn, der har behov for lidt mere ro omkring sig, at komme og fordybe sig eller få hjælp til småskader eller tale med en voksen. Det giver en tryg hverdag for vores børn. Samme aktivitet ses ikke i fritidshjemmet tilknyttet Vanløse Skole – der er lukket om formiddagen. For forældre med børn i KKFO’en er det også en stor fordel at kunne tale med pædagoger, der også ved, hvad der foregår i skoletiden, via deres tætte tilknytning til skolen. Alt i alt lægges mange kræfter i alt det nye skolereformen bringer hos både lærere, pædagoger, skoleledelse, forældre og børn. Det håber vi, at forvaltningen også ser og tager højde for i ressourcerne, der tildeles skoler og fritidsordninger, som udsættes for så mange forslag om ændringer på få år. På vegne af forældrerådet på Krokodillen, KKFO Vanløse Skole, Med venlig hilsen Brit Stenbjerg Larsen og Pernille Bang