Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november
Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud
Oprettet:
27. april 2015
Svarnummer:
274
Indsendt af
Kamilla Hancke Rosado
Postnr.
2300
By
kbh s
Høringssvar
Som forælder til børn på Skolen på Islands Brygge bekymrer det mig, at ”Fremtidens Fritidstilbud” i vores bydel betyder at mere end 500 børn i indskolingen skal samles på skolens KKFO - SKIBET. For mig at se er der flere problemer i det eksisterende forslag, og mange gode grunde til at bevare de eksisterende fritidshjem på Bryggen:
• Skolen på Islands Brygge er en lokal skole - for ikke så længe siden en lille-skole. Men fordi kvarteret er vokset eksplosivt de sidste 10 år - desværre uden tilsvarende genenmstænkt udviddelse af institutioner og skoler - så er skolen nu oppe på 6 spor med 25 elever i hver klasse. Det er en super populær skole - den har over mange år opbygget et godt ry. et ry som den står på tæskelen til at miste, fordi den stadig bliver presset fra kommunal side. Skolereformen har været en udfordring, men rigtig mange lærerer har taget dte med oprejst pande og har fået det til at køre, men også kun lige. Skolen kæmper med en massiv overbelægning og fritidsordningerne er derfor en kæmpe aflastning for både børn, lærerer og pædagoger.
Når børnene i det store hele trives på den store skole skyldes det bl.a. at de om eftermiddagen har mulighed for at mødes i mindre konstellationer, hvor de har mulighed for mere ro, mere nærvær og tættere relationer til både børn og voksne.
Hvis skolen også skal være attraktiv i fremtiden er der grænser for hvor meget pres den kan klare.
• Det retorisk velklingende princip ”1:1” giver et helt skævt billede af den virkelighed, som børnene kommer til at opleve. Der er væsentlig forskel på at samle 100 børn på en mindre skole, og så at udrulle samme princip på en skole på størrelse med Skolen på Islands Brygge, hvor forholdstallet reelt bliver 1:530+. Når skolen er så stor som den allerede er, er der endnu mere behov for at kunne finde ro i en mindre enhed om eftermiddagen.
• Det er mig ubegribeligt at politikerne vælger og kan slippe afsted med at overhøre de indsigelser som er kommet fra institutioner og forældre i første høringsrunde. Det virker jo som om det bare er et skalkeskjul og at beslutningerne allerede er truffet på baggrund af regneark og budgetter.
Men bekymrende, at Børne- og Ungdomsudvalget ignorerer den forskning, som påviser dårligere trivsel i store institutioner. Det kunne jeg godt ønske mig en forklaring på.
Der er jo for pokker en grund til at så mange forældre og børn og professionelle lærerer og pædagoger har råbt op i månedsvis nu.
Min ældste søn har nydt godt af de åbne rammer og nærværende voksne de har mødt på Thorsanna. Han har haft glæde af at skifte fra skolen til fritten i løbet af dagen, at få mulighed for der at lege andre lege og dyrke andre venskaber. På fritten har han fået luftforandring og et kram – han er altid blevet mødt én til én! Som forældre har vi været meget glade for dette valg, og vi har også nydt godt af at kunne aflevere og hente børn i en frit hvor vi ved at de trives, hvor vi kender de voksne og ved at de kender vore børn.
Jeg håber, at min yngste søn, som starter i skolen og på Thorsanna til sommer og de andre børn som er glade for deres fritidshjem, får lov til at fortsætte der. Og jeg håber, at de nye børn som skal indskrives i de kommende år får samme mulighed for at vælge et fritidstilbud som passer til dem. Kom nu København. Pas på de gode fritter så de kan passe godt på vores børn.