Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 30. april 2015
Svarnummer:
601

Indsendt af

Jesper Boysen

Virksomhed / organisation

Klynge BH2/Fritidshjemmet Trommen

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Til Børne-og Ungdomsudvalget Høringssvar runde 2 ang. Fremtidens Fritidstilbud omkring Husum Skole fra Klynge BH2/ Fritidshjemmet Trommen. Vi har med stor interesse læst oplægget til 2.høringsrunde, og blev meget overraskede da vi så indstillingen til organisering i selveje. Dette er vi helt uforstående overfor, da vi mener det går stik imod alt det vi har bygget op siden klyngedannelsen, samt på ingen måde understøtter den retning og de mål som forvaltning/udvalg selv opstiller. Vi spørger os selv om, hvad baggrunden for denne indstilling er. Er det en beslutning ud fra kvantitative overvejelser om hvor flest børn passes pt, er der jo ikke mange kvalitative over-vejelser. Det giver ikke meget mening, da kvalitet går igen i alt materiale til både os og forældre. Fritidshjemmet Trommen har i alle årene stået for høj kvalitet, den høje pædagogiske kvalitet som I politikere gentagne gang har benævnt som et af de vigtigste mål med reformen. Igennem de 20 år Trommen har eksisteret, har vi altid haft ventelister og overflytninger af børn mellem fritidshjemmene omkring Husum Skole, er stort set altid gået fra de andre fritidshjem til Trommen. Mange forældre er gået forgæves, med deres ønske om at få deres børn indskrevet på Trommen, og vi har i perioder haft overbelægning for at imødekomme nogle af disse ønsker. Dette er et udtryk for den høje faglighed, engagerede medarbejdere, dygtige ledelse og ikke mindst positive tilgang til børn og forældre. Økonomisk og ledelsesmæssigt har vi i alle årene haft styr på økonomien, samt lagt vægt på synlig og anerkendende ledelse, med høj grad af medindflydelse og medbestemmelse. Dette kommer til udtryk i den meget lave udskiftning i personalegruppen, som gør at Trommens DNA videreføres og revitaliseres løbende. Trommens erfarne personale har I mange år været dygtige, kreative og samarbejdsvillige samarbejdspartnere i Samtænkning/ Stærkt Samarbejde, hvor mange lærere har været glade for samarbejdet med Trommens kompetente medarbejdere. De skiftende skoleledelser har altid udtrykt begejstring over Trommens tilgang til projekterne med børn, som har formået at skabe læring og udvikling på en innovativ måde. Disse kompetencer har da også resulteret i, at Trommen fik ansat 5 ud af 7 skolepædagoger, ved skolereformens start. Kunne man i stedet for tage afsæt i, hvor man oplever høj kvalitet, eller tilfredse børn og forældre over tid, ville indstillingen efter vores mening blive en anden. Organisatorisk/ledelsesmæssigt : Ledelse, personale og forældre har i de sidste 5 år arbejdet ihærdigt og målrettet på at få klynge BH2 til at fungere, hvilket har båret frugt. Vi har i dag et velfungerende fællesskab og en struktur som hele tiden udvikles, ifølge de visioner og beslutninger som træffes på politisk niveau. Vi har indgået i alle de udviklings projekter der har været søsat, både som enhed og klynge, hvilket ikke mindst på ledelses plan, har skabt et stærkt ledelsesteam, med stor indsigt og forståelse for hinandens hverdag, samt 0-18 års perspektivet. Dette har udmøntet sig i spændende overgangsprojekter hvert forår, mellem bh. og frit. Endvidere har vi udviklet et fælles fagligt sprog og metoder, som gør kommunikationen meget let. Den røde tråd igennem forvaltningen og de mange spændende projekter/ programmer som vi i det kommunale regi har arbejdet med/ skal implementere, har krævet en stor indsats, og risikerer nu at blive tabt. Dette gælder selvfølgelig også i forhold til skolen. Økonomi: En selvejende institution, med den størrelse der foreslås i indstillingen, vil på den lange bane være meget økonomisk sårbar, og vil ikke være bæredygtig. En kommunal klynge som ved en kommende klynge-gennemgang muligvis udvides, vil både økonomisk og administrativt være en bæredygtig organiseringsform, med en høj grad af synergi. Den vil i langt højere grad være gearet til fremtidige forandringer/reformer, som ligger lige om hjørnet ( budgetreform, ændring af FSR stillinger ). Faglighed : Den høje faglighed løftes og sikres bedst, i en større klynge, som har en volumen og et 0-18 års perspektiv. Vi har i Klynge BH2, har haft mange fagligt udviklende dialoger, tilvejebragt gennem jævnlige fælles-arrangementer. Her har den faglige sparring været i højsædet, og pejlemærkerne er blevet til praktisk pædagogik. Dette har betydet en høj grad af forståelse for barnets liv fra vuggestue til fritidshjem, og en mulighed for at personaler fra forskellige enheder, har kunnet samarbejde på tværs. Dette kunne med fordel udvides med et klub perspektiv Attraktive stillinger: Hvis ikke der kan tilbydes attraktive stillinger vil det være svært at fastholde/tiltrække ”dygtige og engagerede pædagogiske medarbejdere”. En attraktiv stilling er et ansættelsesforhold som bl.a. indebærer, at den enkelte kan tilbydes et timetal/løn man kan leve af. Dette gælder specielt uddannede pædagoger. Dette fremtidssikres ved at placere fritidshjemmet i en kommunal klynge, da man her vil have muligheden for at danne kombi-stillinger. Den kommunale ansættelse sikrer klart bedre vilkår og sikkerhed i ansættelsen, da man her er ansat i hele kommunen. Dette skal også ses i lyset af den nye budgetmodel, som ligger lige om hjørnet, og som betyder færre penge til fritidsdelen. Også her vil det give god mening at forankre klubpladser i klyngen. Lad det samlede fritidshjem omkring Husum Skole, indgå i den kommunale klynge BH2 under pædagogisk ledelse af Trommen, og med en klyngeleder som 1:1 leder. Udvid klynge BH2 med en klubdel så vi kan tilgodese overgange og 0-18 års perspektiv, på bedst mulig måde. Klynge BH2 er en af de bedst fungerende klynger i området, med høj score i trivselsundersøgelsen 2015. Det vil være en garant for høj faglighed, professionel dynamisk ledelse, udnyttelse af kompetencer i klyngen til gavn for kerneopgaven samt økonomisk bæredygtighed. Dette vil tiltrække ” dygtige og engagerede medarbejdere ” som er en forudsætning for ”høj pædagogisk faglighed ” og ” sikrer er trygt børneliv i de københavnske fritidsinstitutioner ”, og ” sikrer at vi kan bruge de penge vi har, effektivt og fornuftigt”. På lederteamets vegne Jonna Glifberg Jesper Boysen Klyngeleder BH2 Pæd. Leder Fritidshjemmet Trommen