Oprettet: 7. februar 2010
Svarnummer:
19

Indsendt af

Jens Faurschou

Virksomhed / organisation

melem af Kanalforeningens Bådelaug

Postnr.

2670

By

Greve

Høringssvar

Jeg ønsker at gøre opmærksom på søsikkerheden i forbindelse med etablereingen af de nye broer over inderhavnen. Da der vil være åbningsfrekvenser på "sommerfuglebroen" ønsker jeg at henlede opmærksomheden på, at sejlerne kommer til at ligge i venteposition umiddelbart i nærheden af broerne. På siden fra Trangraven (når bådene skal ind i Christianshavns Kanal/Trangraven) vil det betyde at sejlerne skal ligge i måske kraftig sidevind samt måske tværgående strøm. Ventende både vil her have vanskeligt ved at manøvrere og vil helt givet genere Havnerundfartens både med fare for kollision alle bådene imellem herunder roere. Her henledes opmærksomheden også på at de gamle træskibe ikke har sideskruer, de har lange 4-5 meter lange bovsprydder, samt at de er langkølene, hvorfor manøvrering/styreegenskaber er speciel vanskelig. Set fra retningen fra Christianshavns Kanal og udgående trafik gennem "sommerfuglebroen". Her vil der ophobe sig både, der venter på broåbning. Kanalen vil blive spærret for gennemsejling af "Havnerundfart" og roere på grund af de ventende både. Bådene på de yderste pladser vil have svært ved at komme ud fra deres pladser pga de ventende både, der vil ligge på langs efter hinanden og spærre for dem. Resultatet vil blive, at man enten bliver nødt til at udelukke "Havnerundfarten" fra Christianshavns Kanal eller for lystsejlerne. I denne sammenhæng er "Havnerundfarten" en af Danmarks aller mest besøgte turistattraktioner. "Sommerfuglebroen" vil betyde at erhvervstrafik og lystsejlere vil komme kraftigt op at skændes samt der vil blive tale om, at mennesker og personer vil komme til skade. En båd er ikke lige som en bil på 4 hjul og farvandets snævre forløb samt strøm- og vejrlig vil skabe uoverstigelige forhindringer især i ventepositionerne. Venlig hilsen Jens Faurschou