Oprettet: 4. marts 2010
Svarnummer:
103

Indsendt af

Indre By Lokaludvalg

Postnr.

1550

By

København V

Høringssvar

Teknik- og Miljøforvaltningen har sendt lokalplanforslag ”Broer over Inderhavnen” i offentlig høring. Borgerdialog Sagen blev fremlagt på et borgermøde den 4. februar 2010 på Arkitektskolen, som kommunen havde arrangeret i samarbejde med Christianshavns Lokaludvalg og Indre By Lokaludvalg. På borgermødet var der ikke bemærkninger fra borgerne om den del af lokalplanforslaget, der angår Indre By Lokaludvalgs område. Lokaludvalgets holdning Indre By Lokaludvalg anerkender behovet for en forbindelse tværs over Inderhavnen, og er derfor som udgangspunkt positivt stemt over for projektet. Udvalget bemærker, at en nordligere forbindelse beliggende med større afstand til Knippelsbro end den foreslåede, forekommer mere oplagt, idet også cyklister og gående mellem Amager og Østerbro med større fordel vil kunne anvende denne forbindelse og det vil samtidig gøre tilgængeligheden til hele Holmen bedre. Herved vil de gener, som småbroerne over kanalerne medfører for mastebåde til og fra Christianshavns Kanal, tilsvarende kunne undgås. Men ellers ser lokaludvalget gerne, at udførelsen af bro-projektet afventer, at Christiansholm i 2018 frigøres, idet papirlageret til den tid fraflytter øen. Ved at lade projektet med stibroer afvente frigørelsen af Christiansholm, vil projektet kunne tænkes ind i en fremtidig planlægning af anvendelsen af Christiansholm og derved ses i en helhed sammen med eventuelt nybyggeri på og omkring Christiansholm. Samtidig vil placering af forbindelsen på Christiansholm gøre broen mere oplagt som forbindelse til boliger og uddannelses- og kulturinstitutioner på Holmen, der for størstedelens vedkommende ligger tættere herpå. Ved at lade projektet vente, vil den periode, hvor cykelstien til og fra broen over havnen fører direkte ud i metrobyggepladsen på Kongens Nytorv, kunne afkortes væsentligt, og det vil således kunne undgås at gentage de uhensigtsmæssige situationer, der opstod, da Bryggebroen i en lang periode førte direkte ud i talrige byggepladser på Havneholmen med deraf følgende trafikusikkerhed til følge. Kommunen vil i øvrigt spare 48 mio. kr. ved at vente, idet driftsudgiften til broen er beregnet til 6 mio. kr. om året. Lokaludvalget er bekymret over, hvordan cykeltrafikken vil blive ledt ud på Gammelholm, og foreslår derfor, at brofæstet i Havnegade tænkes sammen med de øvrige planer, der er for grunden, der ligger på hjørnet af Nyhavnskanalen og Inderhavnen. Gammelholm er primært et beboelsesområde, og cykelstierne i tilknytning til broen bør blive anlagt med skyldig hensyntagen hertil. Ved planlægning af en bro over Inderhavnen bør der under alle omstændigheder tages højde for, at havnebusserne også ved høj vandstand skal kunne sejle under broen uden åbning heraf. I dag er det ved høj vandstand ikke altid muligt for havnebusserne at sejle under Knippelsbro. I borgermødet den 4. februar 2010 blev det oplyst, at én af de planlagte broer ikke ville blive tilgængelig for bevægelseshandicappede. Lokaludvalget forudsætter, at hele bro-projektet lever op til kommunens tilgængelighedspolitik. - vedtaget i Indre By Lokaludvalgs møde den 11. februar 2010. Med venlig hilsen Christian Christensen