Københavns Kommune får ny høringsportal den 28. november

 

Den 28. november bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med MitID Erhverv for at indgive høringssvar. I forbindelse med opdateringen kan portalen være nede.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Oprettet: 21. oktober 2015
Svarnummer:
6

Indsendt af

Frank Hallig, Rambøll

Virksomhed / organisation

Vandlauget i Ørestad ved Rambøll

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Nærværende høringssvar til udkast til Tillæg nr. 4 til Spildevandsplan 2008, juni 2015 er afgivet på vegne af Vandlauget i Ørestad, ved Frank Hallig, Rambøll, Hannemanns Allé 53, 2300 Kbh S., frh@ramboll.dk, 5161 6098. Af afsnit 6.1.4 fremgår det ”… tagvand ledes til Nordre Landkanal og Hovedkanalen i Ørestaden …”. Hovedkanalen ejes og administreres af Vandlauget i Ørestad. Til orientering har Vandlauget hverken været i dialog med kommunen eller HOFOR om forslag til udledningen forud for at kommunen har udsendt tillægget til Spildevandsplan. Vandlauget er som udgangspunkt positiv stemt over for, at Bella Center kan aflede vand til Ørestads kanaler såfremt ejerne af området bidrager til driften og vedligehold på lige fod med de øvrige ejere i Ørestad. Til orientering har Vandlauget efter tillægget er udsendt i høring taget initiativ til dialog med Solstra, som står for byudviklingen på Bella Center, med henblik på at afklare, hvorvidt Bella Center/kommende ejere vil betale for udledning til Vandlaugets kanaler. Som udgangspunkt er Solstra ikke indstillet på dette. Kanalerne i Ørestad er etableret som en del af den infrastruktur Ørestadsselskabet/By & Havn har etableret, på lige fod med veje, pladser, parker mv. Kanalerne er overdraget vederlagsfrit til Vandlauget i Ørestad, som er ejer og forestår drift og vedligehold af kanalerne. Kanalerne er vandløb og etableret i henhold til Vandløbsloven. Udgiften til drift og vedligehold af vandløb fordeles jf. Vandløbsloven som udgangspunkt efter bredejerskab, dvs. efter længde af ejerskab til bredden af vandløbet. I Ørestad er der dels private grundejere, der har bredejerskab, dels kommune, hvor offentlig vej støder op til kanalerne. Københavns Kommune bidrager således som bredejer – hvor offentlig vej ligger langs kanalen. Det er valgt at fordele den øvrige udgift – de private ejeres – på alle grundejerne i Ørestad, idet alle har nytte af kanalerne. Denne del af udgiften afholdes således af grundejerne i Ørestad, som bidrager i forhold til det antal etagemetre de kan etablere. Bella Center er ikke en del af Ørestad, idet arealet ikke er omfattet af Lov om Ørestad. Regnvand fra Ørestad ledes enten direkte til Ørestads kanaler eller via HOFORs regnvandssystem til kanalerne. HOFOR bidrager ikke til drift og vedligehold. På møde med Solstra har Solstra argumenteret med at de afleder til HOFORs anlæg og ikke direkte til kanalerne, og derfor skal de ikke bidrage til Vandlaugets drift. Denne konstruktion afviger ikke fra det øvrige Ørestad, jf. ovenstående. Vandlauget er af den opfattelse at alle der nyder godt af Ørestads kanaler bør bidrage til driften, herunder Bella Center/kommende ejere. Vandlauget i Ørestad kan ikke acceptere, at der udledes regnvand fra Bella Center til Ørestads kanaler uden Bella Center/kommende ejere bidrager til Vandlaugets drift på lige fod med øvrige bidragsydere i Ørestad. Såfremt I har uddybende spørgsmål bedes disse rettet til undertegnede.