Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 30. april 2015
Svarnummer:
745

Indsendt af

Christina Nielsen

Virksomhed / organisation

Smørblomsten

Postnr.

2700

By

Brønshøj

Høringssvar

Kære Kultur- og Fritidsborgmester Pia Allerslev og øvrige medlemmer af Børne- og Ungdomsudvalget i Københavns Kommune Jeg er glad for, at I lyttede til de mange høringssvar, der kom i 1. høringsrunde, og på baggrund heraf har fremlagt en ny løsningsmodel, hvor der anvendes tre matrikler i stedet for to ved fritidstilbud ved Husum Skole. Så langt, så godt. Men løsningen er i mine øjne ikke helt i mål endnu. Jeg er mor til en pige på Smørblomsten. Hun stortrives. For noget tid siden spurgte hun, om Smørblomsten også ville være der, når hendes lillebror om nogle år skal på fritidshjem. Det kunne vi ikke love hende. Hun håbede – ”for det er verdens bedste fritidshjem”. Hun tilføjede, at hun gerne vil arbejde på Smørblomsten, når hun bliver stor –” for det er et rigtig godt sted”. Det må det være, hvis en barn får disse drømme! Smørblomsten kan og har uden tvivl noget, som de andre fritidshjem i området ikke kan og ikke har. Nøgleordene er et helt unikt personale med passion, pædagogisk erfaring og nærvær. Det er en tryg hverdag med faste rammer. Det er menneskelighed, hvor man hilser goddag og farvel på en voksen – gerne suppleret med et kram - frem for at logge ind og ud på en skærm. Det er et overflødighedshorn af skønne traditioner (og de mange værdier, som gode traditioner fører med sig) med loppemarked, hyldeblomsttur, koloni, teater, svømning osv. Det er et sted, hvor mobning ikke får lov at eksistere, og hvor alle bliver set og hørt. Det er et sted med mangfoldighed, hvor man favner den forskellighed, der er i lokalområdet – men hvor alle trods forskellighederne er lige. Det er et sted, hvor man kender og respekterer hinanden. Det er også et sted, hvor man har opbygget tilhørssteder på tværs af klassetrin, hvilket både de små og store børn lærer meget af. Fx bryder man dermed med de mønstre og roller, der kan bliver skabt i grupper og klasser gennem lange skoledage. Det giver også børnene et udvidet netværk, når de er på skolen. Og det giver de mindre børn nogle ”læremestre” og ”rollemodeller”, mens de store børn får mulighed for at opleve beundring fra de mindre. Hertil kommer den styrke, der ligger i samspillet mellem børnehave, fritidshjem og klub i samme hus, hvor velkendte voksne er med til at lette de forskellige overgange. Og hvor der har åbnet sig nye muligheder for det pædagogiske personale efter skolereformen. Jeg er ikke sikker på, at vi havde valgt Husum Skole for snart to år siden, hvis vores datter ikke havde fået plads på Smørblomsten. Til gengæld er jeg helt sikker på, at vi ikke var blevet på Husum Skole frem til nu, hvis vi ikke havde haft Smørblomsten. For det har uden tvivl været den trygge base i et enormt kaotisk skoleår med uhørt mange vikartimer (i lange perioder 60-80 %), manglende skoleleder, en skolereform, nye fag, som ingen helt kendte formålet med etc. Husum Skole har oplevet en positiv udvikling i de seneste 3-4 år. De ressourcestærke forældre fra distriktet er igen begyndt at vælge den lokale folkeskole til – efter en periode med flugt til andre lokale folkeskoler i bl.a. Vanløse og privatskoler (enten ved skolestart eller skift undervejs, hvilket statistikken tydeligt viser). Jeg mener, at det er afgørende for et område som Brønshøj-Husum at støtte op om denne positive udvikling, som kun lige er begyndt. Men hvad vil der ske, hvis ikke fritidstilbuddene får lov at bestå som en attraktion, indtil skolen i sig selv (forhåbentlig) vil blive det? Det kan godt være, at der er økonomiske fordele ved oplægget til fritidens fritidstilbud, og at skolerne vil opnå nogle fordele. Men der vil uden tvivl også komme nye økonomiske udgifter og nye udfordringer for skolerne, hvis konsekvensen bliver, at en distriktsskole mister en stor del af de ressourcestærke elever. Det, der gør fritidstilbuddene ved Husum Skole attraktive, er netop deres forskellighed. Det fremgår tydeligt af de mange høringssvar i både 1. og 2. høringsrunde. Det afspejles tydeligt i de meget bevidste valg, som forældre har truffet, når de enten har meldt deres børn ind, eller flyttet dem til en anden institution. Og det var helt tydeligt, da jeg som forældre for år tilbage besøgte de enkelte fritidshjem og skulle træffe et valg. Det er fritidshjemmenes forskelligheder, der gør, at mangfoldighed på et utal af parametre i dag er at finde på Husum Skole. Uden et attraktivt fritidstilbud, der matcher de behov og den personlighed, som det enkelte barn har, ville mange uden tvivl vælge en mere attraktiv skole i området. Og det er de mindre fritidshjem-enheder, der gør, at det enkelte barn bliver set og hørt, hvilket ikke må undervurderes i et så mangfoldigt lokalområde, som Husum Skole favner. Derfor vil jeg på det kraftigste appellere til, at man bevarer Smørblomsten som et selvejende fritidshjem på en selvstændig matrikel med egen decentrale ledelse og egen bestyrelse. Smørblomsten har brug for egen ledelse og bestyrelse for at kunne sikre den pædagogik og de værdier og traditioner, der i dag udgør kernen i den unikke kultur. Det pædagogiske personale fortjener en synlig ledelse, for det er herigennem, at der opstår motivation, udvikling, relevant sparring og gejst. Det kender jeg selv fra mit job – og det gør I givetvis også. Og også vi forældre har brug for en synlig og nærværende ledelse, hvis vi skal føle, at vores børn er i trygge hænder. Hertil kommer, at ingen på nuværende tidspunkt har brug for nye forandringer. Fritidshjemmene har kæmpet for at finde deres ben efter skolereformen – det har krævet tid, og det har krævet energi til omstilling. Men først og fremmest har vores børn som tidligere nævnt oplevet en meget turbulent skolegang. I sig selv er det en stor forandring at starte i skole, og skolereformen og lærer- og ledersituation har ikke ligefrem gjort noget nemmere. Giv nu vores børn en periode med ro, tryghed og genkendelighed, inden I kaster dem ud i flere store forandringer. Derfor: Bevar Smørblomsten som et selvejende fritidshjem på en selvstændig matrikel med egen decentrale ledelse og egen bestyrelse. Med venlig hilsen Christina