Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Bestyrelsen i Bryggehuset

Bryggehuset

København

Bryggehusets bestyrelse har læst Børne- og Ungdomsudvalgets nyeste indstilling og vedtagelse af fysiske rammer for Fremtidens Fritidstilbud og vil herunder kommentere på den lokale organisering. Bryggehusets bestyrelse har i første høringsrunde allerede argumenteret fyldestgørende for, at man er af den overbevisning, at det der tjener lokalområdet bedst er fortsat at bevare de små fritidshjem. Det handler om nærvær og voksenrelationer, og det handler om forældres mulighed for at vælge det, der passer bedst til deres barn og familie. Det lokale løsningsforslag, der er fremsat tilgodeser ikke mulighederne for et mangfoldigt og frit valg af fritidstilbud, og sikrer ej heller de små fysiske rammer vi som bestyrelse mener er væsentlige og værdifulde for fremtidens fritidstilbud. Her tænker vi på rammerne for såvel vores børn som for det pædagogiske personale, der sammen skal leve i - og med de nye rammer. Med udsigt til, at der samtidigt diskuteres rammerne for en ny skole på Islands Brygge er det vores holdning, at den lokale udvikling vil overhale det løsningsforslag der foreligger fra Børne- og Ungdomsudvalget. Konkret er det fx endnu ikke fastlagt om den nye skole skal være en udbygning af Islands Brygge Skole eller være en ny selvstændig skole. Dette udfald ser vi som en afgørende faktor for, hvordan man så skal forholde sig til den lokale organisering af fremtidens fritidstilbud. Med andre ord forekommer det absurd at skulle kommentere på vedtagelse af en ny organisering af de eksisterende - i øvrigt velfungerende - fritidstilbud, når det foregår ud fra et grundlag der ikke tænker den nye skole ind i planen. Hertil kan tilføjes, at lokalområdet stadigt oplever en massiv tilflytning af børnefamilier, en tilvækst i børnetal, som vi i Bryggehusets bestyrelse kan have svært ved at se, at der tages højde for i det eksisterende løsningsforslag. Vi kan her henvise til 1. NOTAT AF 27.1.2015 VEDR. NY SKOLE PÅ ARTILLERIVEJ, hvor der bl.a. er anført: "Ligeledes skal der tages stilling til organisering af fritidstilbuddet på Artillerivej. Tilbuddet kan organiseres som fritidshjem eller KKFO. Begge dele er mulige indenfor rammerne af det vedtagne byggeri. " Vi appellerer derfor til, at man ud fra det lokale udviklingsperspektiv nøje overvejer konsekvenserne for børn, forældre og pædagogisk personale - og ikke mindst økonomisk - ved at gennemføre en 1:1 løsning, som med stor sandsynlighed skal revideres inden for nær fremtid. Vi mener der er en berettiget bekymring for, at vi med det nuværende løsningsforslag fra Børne- og Ungdomsudvalget ender med en "halv løsning", som synes utilstrækkelig i forhold til de fritidstilbud der bliver behov for og som også risikerer at være økonomisk fordyrende ud fra en forventning om, at planer skal revideres. Vi foreslår istedet at beslutningen om 1:1 løsning sættes i bero indtil der er opført en ny skole, og der er klarhed over hvilke behov der er for fritidsinstitutioner. Bryggehusets bestyrelse er naturligvis positivt indstillet på at medvirke til at finde en lokal løsning for fremtidens fritidstilbud i den proces, der vil være frem til den nye skole står færdig. Det kunne fx være i form af en dialog om reorganisering af de selvejende institutioner i lokalområdet, via forpligtigende partnerskabsaftaler KKFO og selvejende institutioner imellem og/eller en kombination af disse. I bedste fald foreslår Bryggehusets bestyrelse, at det var en opgave de implicerede institutioner fik lov at løse på egen hånd. Det er vores klare overbevisning, at der er vilje og lokal interesse i af finde de rette løsninger for fremtidens tilbud, hvor man udnytter de eksisterende lokationer. Men vi henstiller til, at det bliver en løsningsmodel, der også tager højde for etablering af den nye skole på Artillerivej. Med venlig hilsen Bestyrelsen i Bryggehuset