Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Anne Katrine Gjerløff og Peter Toft

vedr klubben FK2

Kbh Ø

Vedr. Høring om fremtidens fritidstilbud Vi vil som forældre til både et nuværende og et kommende klubbarn stærkt opfordre til, at man i den nye organisation bibeholder klubben FK2 som en selvstændig pædagogisk enhed – uanset hvilken beslutning der træffes om klubbens fysiske beliggenhed (i relation til Dronen eller den nuværende placering i Dronning Louises Børneby). Klubben FK2 har en enestående tilgang til børn i en turbulent alder, og klubbens nære miljø og begrænsede størrelse skaber gode relationer både børnene i mellem og mellem pædagoger og børn. Klubben har en meget høj grad af fremmøde og fastholdelse af børnene – formentlig netop af denne grund. Klubbens størrelse gør det også muligt at lave særlige tilbud om bl.a. madordning, ture ud af huset, værksted og aktiviteter. Vi har valgt denne klub til vores børn, netop på grund af dens begrænsede størrelse og særlige profil, og vi ville være meget kede af at se den integreret i en større institution, uden mulighed for at bevare den pædagogiske og ledelsesmæssige selvstændighed. Vi mener også, at klubbens nuværende fysiske placering – tæt på de skoler, hvor medlemmerne går, og tæt på de daginstitutioner, hvor dens medlemmer både selv har gået og hvor deres søskende går – giver en unik rød tråd og gode pædagogiske overgange i børnenes liv, og håber derfor også at planerne om en fysisk flytning af klubben genovervejes. Klubbens nuværende lokaler er desuden så vidt vi er orienteret kun godkendt til klubbørn, og brug af lokalerne til fritidshjem, som beskrevet i Fremtidens fritidstilbud, ville vi ikke vurdere som umiddelbar mulig. Under alle omstændigheder støtter vi stærkt forældrerådets ønske om at FK2 bevares som en selvstændig enhed og dermed et forsat trygt og godt klubtilbud til vores børn.