Høringssvar vedrørende Organisering af Fremtidens Fritidstilbud

Oprettet: 30. april 2015
Svarnummer:
752

Indsendt af

Anders Mikkelsen

Virksomhed / organisation

Nyboder Skole

Postnr.

1350

By

København K

Høringssvar

Til høringsportalen – Blivhoert www.blivhort.dk Høringssvar - Fremtidens fritidstilbud Skolebestyrelsen på Nyboder Skole har følgende bemærkninger til høringsforslaget: Distriktklasserne: Skolebestyrelsen på Nyboder Skole ønsker en sammenhængende hverdag for skolens elever. Dette fordrer et tæt, forpligtende og fleksibelt samarbejde mellem skole og fritidstilbud. 1:1 forslaget støttes, idet behovet for færre samarbejdspartnere anerkendes. Det anerkendes ligeledes at fritidstilbuddet placeres på to matrikler, da hverken Villaen eller Dronning Caroline Amalie kan rumme alle elever fra 0.kl.- 3. kl., uden betydelig ombygning. Skolen har nogle ønsker til hvordan de eksisterende bygninger kan udnyttes bedst muligt til gavn for skolens elever og for at tilbyde et godt fritidstilbud. Skolen er meget udfordret på plads både ude og inde, der mangler plads i forhold til: grupperum til gavn for alle skolens elever og klasser at samle en hel årgang til fælles undervisning, information og oplæg at skabe et bedre unge- og undervisningsmiljø at skabe lokalenærhed for taleklasserne og give dermed give dem bedre forhold (bl.a. flere små lokaler til taleundervisning) Fritidstilbuddet skal sikre mulighed for at samle hele årgange på samme matrikel mulighed for et aldersintegreret fritidstilbud   Etableres der et ungemiljø på skolen, kan det overvejes at placere en del af et klubtilbud (4.- 5. årgang)i disse lokaler. Der bør derudover kun i mindre omfang opereres med dobbeltudnyttelse af skolens lokaler, fordi skolen i forvejen er belastet af for lidt plads og der er i forvejen et stort slid på skolens lokaler og inventar qua mange fritidsbrugere Tænkes der i større dobbeltudnyttelse af lokalerne og imødekommes forslaget om et mindre klubtilbud på skolen, kræver det, at der etableres en KKFO. Den nuværende struktur, hvor fritidsbuddet er organiseret i en klynge vil gøre lokalefællesskab og samarbejdet om et klubtilbud yderst vanskeligt. Skolen vil endvidere foreslå, at der nedsættes en samarbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra forvaltningen, ledere og forældrevalgte fra DCA, Villaen og skolen, der kan være med til at pege på en god løsning. I forhold til udeområderne, så er arealet mellem Nyboder Skole og Den Frie udstillingsbygning ved at blive reetableret. Det er vigtigt at skolen og fritidstilbuddene betænkes i dette projekt. Der bør i det hele taget gives de nødvendige tilladelser (brug af offentlig sti mellem skolen og Hotel Østerport) og ydes økonomisk støtte til at udnytte udeområderne rundt om skolen og Villaen. Taleklasserne: I det nye høringsmateriale anbefales det, at der etableres en special-KKFO for at sikre at eleverne i disse klasser mulighed for at etablere relationer med børn på almenområdet. Dette vil også være i tråd med BUU’s beslutning fra 2003 om, at der skal etableres special-fritidstilbud, der integreres i skolens virke. Skolen mener dog fortsat, at taleklasseeleverne bør bevare deres tilknytning til deres lokale fritidshjem. I modsætning til andre specialtilbud udsluses taleklassernes elever løbende til deres distriktskole og senest ved udgangen af 5. klasse. Det er derfor vigtigt, at de går på deres lokale fritidshjem med deres fremtidige klassekammerater. Tilknyttes de et fritidshjem ved Nyboder Skole, vil de skulle forholde sig til to tilbud om eftermiddagen, fordi der også vil være et opsamlingssted, hvis de ikke kan køres direkte til deres hjem. På skolebestyrelsens vegne Mette Dybkjær Skolebestyrelsesformand