Københavns Kommune får ny høringsportal
I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
Høringssvar vedrørende Skitseforslag for Valdemarsgade
Indsendt af
Postnr.
By
Høringssvar
Ann-Beth Svane Astrup
Valdemarsgade 18 1.th. Vesterbro 30-8-2023
1665 København V
Høringssvar vedr. skitseforslag for Valdemarsgade (mellem Matthæusgade og Vesterbrogade)
Først vil jeg gerne udtrykke undren over at man vælger dette projekt, idet gaden allerede i dag fremstår som den grønneste gade i området. Pengene vil gøre bedre gavn i andre gader - f.eks. i den resterende del af Valdemarsgade, som lige nu ligner en stenørken.
Når ovenstående er sagt, så har jeg et problem med at man nedlægger så mange P-pladser og at man bruger denne pulje til at løse trafikale problemer.
Området mangler i dag rigtig mange P-pladser. Københavns kommune har p.t. udstedt flere beboer-licenser end der er p-pladser. Og mange beboere må køre rundt og rundt (med udledning af CO2 til følge) for at finde en parkeringsplads. Derfor parkerer folk uhensigtsmæssigt til fare for den øvrige trafik.
Det er på tide at de ansvarlige begynder at forholde sig til københavnernes behov for p-pladser ved og i nærheden af deres hjem. Hvis ikke på gadeniveau, så i parkeringshuse og -kældre. Denne formynderiske holdning, der ligger i forslaget, er på alle parametre utilstedeligt. Mange har behov for en bil. Enten i weekenderne, når mange vil ud af byen eller i hverdagen, når job skal passes. Behovet for p-pladser er voksende for os, der bor i byen, især fordi det offentlige transportsystem er utilstrækkelig, dyrt og langsomt.
Formålet med forslaget er endvidere at sikre en mere sikker færdsel for cyklister. I dag er det forbudt for cyklister at køre imod færdselsretningen. Dette overholdes på ingen måde, hvorfor der ofte opstår problemer. Både for cyklister og bilister.
Hvis vi skal løse alle sådanne overtrædelser ved at gøre det ulovlige lovligt, så har vi et problem. Jeg kan oplyse at hastigheden i Valdemarsgade er meget lav og derfor er det sjældent at der sker uheld. At hastigheden nu skal sættes til 40 km/t får ingen betydning, idet der i dagligdagen sjældent er hastigheder over 25 km/t.
Hvis man fastholder at det er Valdemarsgade (mellem Matthæusgade og Vesterbrogade, der skal forskønnes, vil jeg foreslå at man går i tæt dialog med grundejerne. Jeg er helt sikker på at mange vil lægge grund til plantning af flere træer. Jeg ved positivt at A/B Valdemarsgade 18-20 ikke vil være afvisende.
Ellers mener jeg at projektet skal flyttes til stykket mellem Istedgade og Matthæusgade. Her er der plads til og behov for at blive forskønnet. Også uden at det koster p-pladser.