Høringssvar vedrørende Skitseforslag for Andreas Bjørns Gade

Oprettet: 4. august 2023
Svarnummer:
35

Indsendt af

Peter Koch Andersen

Postnr.

1428

By

Kbh K

Høringssvar

Først et par overfladiske bemærkninger. Skitseforslaget kan næppe være udarbejdet i foråret 2023, den omtalte "eksisterende" brostensbelægning blev nemlig næsten totalt fjernet i 2022 i forbindelse med renovering af fjernvarmeledninger. Det er næppe mere end almindelig sjusk, men det fremmer ikke materialets troværdighed. Anvendelsen af floskler som 'unikke beliggenhed' for en baggade til Overgaden, øger ikke tilliden til kvaliteten af forslaget. ABG  fortjener såmænd heller ikke at blive forulempet med titlen en 'grøn', 'imødekommende' "Port til Christianshavn". Jeg er glad for at bo her i gaden og for Christianshavn, så jeg behøver ikke al den kunstige 'hype', i skal ikke sælge mig noget! 
Jeg vil derfor selv springe alt det over med at jeg ikke har noget imod træer og bænke, men..., og gå direkte til hvorfor jeg mener forslaget er rimeligt forfejlet i forhold til de faktiske forhold i kvarteret: 

1) vi er ganske godt forsynet med muligheder for at gå ture, sidde ned og nyde livet osv. Vi har Christianshavns Kanal lige om hjørnet, Havnen, Holmen og den snart færdige Operapark, Christianshavns Vold, mange flotte gader, caféer, restauranter, herunder Broens Gade køkken, Reffen osv, osv. Jeg tvivler meget stærkt på, at der er mange beboere her i gaden det savner at man også kan sidde ned i selve gaden, her tror de fleste sætter pris på at der ikke foregår for meget i selve gaden. Behovet for at gør ABG til et rekreative rum er derfor efter min vurdering stærkt overvurderet.

2) Kvarterets helt store problem er mangelen på parkeringspladser! Jeg har boet her i over tyve år og allerede da jeg flyttede ind var det tydeligt at parkeringsbehovet oversteg kapaciteten med vel 10-20 procent (jf kommunens daværende parkeringopgørelse). I de forløbne år er er bilejerskabet i området tydeligvis steget meget, og samtidig er antallet af SUV's og andre store biler også øget kraftigt. Hertil kommer at en stigende del af parkeringspladserne reservere til el- eller delebiler og snart kommer der vel reserveringer til håndværkerbiler der  dagligt servicerer området. Der kan der være gode grunde til at gå over til el- og delebiler, men Elbiler er for dyre for de fleste, og mange gange optages elpladserne af pendlere, der parkerer her og går over broen til indre by. Mere 'gammeldags' bilejere i kartereter efterhånden et presset folkefærd. Helt galt gik det i 2022, hvor hele ABG og Brobergsgade var gravet op. Panikken bredte sig i området, og situationen blev kun reddet nogenlunde i land fordi nogen begyndte at parkere "90 grader"-parkering i den smalle del af Bodenhoffs plads, hvor det tidligere var forbudt. Københavns Parkering har tilsyneladende stiltiende accepteret det, nok mest fordi det kun ganske overfladisk generer trafikafviklingen på pladsen. Nu er ABG åben igen, men parkeringstrykket er tilsyneladende ikke lettet meget. Som situatioen er, vil fjernelsen af 20 pladser i ABG isoleret set være til stor ulempe, ikke kun for os i ABG, men for alle i kvarteret.

Fejlen ved dette projekt er derfor primært, at det ser alt for snævert på ABG set som et isoleret område. Før man sætter sådant et projekt i gang, bør man udarbejde en parkeringsanalyse, gerne for Christianshavn som helhed, med i det mindste for bydelen nord for Torvegade. Det er muligt at man i de kommende år af mange grunde vil gå videre med at 'presse' bilerne ud af byen, men det vil vel være rimeligt at tage hensyn til at kvarterets nuværende beboere i en eller anden overgangsperiode. 

Vh pka