Københavns Kommune får ny høringsportal

 

I slutningen af året bliver høringsportalen opdateret og du skal fremover logge på MitID eller med ErhvervsID for at indgive høringssvar.  
Abonnerer du på nyhedsbrevet, vil der være en periode, hvor du ikke automatisk får besked om nye høringer. Følg derfor med i aktuelle høringer her på siden.
 

Høringssvar vedrørende Jorisvej II

Oprettet: 30. juni 2023
Svarnummer:
6

Indsendt af

Mikael Schilling (Arkitekt)

Postnr.

2300

By

København S

Høringssvar

Kendetegnende for lokalområdet, Amager og København er den diversitet af funktioner og dermed også folk, der skaber en givende dynamik og et spændende lokalsamfund. Jorisvej er et knudepunkt - en overgang mellem by og land, land og vand, mellem national og international (lufthavn), men er også en skalamæssig overgang mellem forskellige højder og typer af beboelse.

 

Det er derfor vigtigt, at Jorisvej i fremtiden fortsat understøtter denne diversitet af funktioner, hvor børnefamilier, skolebørn, pensionister, erhvervsdrivende og studerende skaber et unikt lokalområde, hvor alle aldre og mange forskellige funktioner er repræsenteret i dets kerne. Der ligger i området i dag tre friskoler og en daginstitution, der netop understøtter disse funktioner og som skaber liv i et område, som ellers ville ligge forholdsvis øde hen i løbet af dagen.

 

Indbyggertallet i København vokser - der bygges boliger, daginstitutioner og skoler, og det er svært at finde plads til både daginstitutioner og skoler, hvorfor det er meget vigtigt at holde fast i og understøtte allerede etablerede skoler, herunder også friskoler, der generelt tiltrækker ressourcestærke forældre og som styrker det københavnske udbud af skoler og skoletyper - understregende et København, der går foran i udviklingen og uddannelsen af fremtidens borgere. 

 

De kulturhistoriske værdier med småerhverv i området bør også understøttes i funktion og i bygningsmasse, hvor bygningerne – om muligt – skal transformeres, udbygges eller lign. Derved opnås en forskellighed af bygningstyper, der understøtter områdets karakter og historie – som ved Krimsvej og Øresundsvej, hvor nyt og gammelt ligger side om side. Det er vigtigt, at de skalamæssige overgange mellem områdets bygninger rent højdemæssigt nøje afstemmes for at undgå store bygningshøjdemæssige kontraster.

 

Området, der er tæt forbundet til offentlig transport og ligger i cykelafstand for mange børnefamilier på Amager, suppleres trafikalt yderligere også af cyklende og gående på vej til stranden via broen over metroen. Allerede i dag er det meget tydeligt, at de store veje i området kunne forbedres markant for bløde trafikanter både i den nord-sydgående retning samt i øst-vestgående retning. Det kommende byggeri vil forøge den trafikale belastning, hvorfor det er vigtigt at etablere sikre cykelstier på Wibandtsvej, Engvej samt Hedegårdsvej, som er områdets hovedtrafikårer. Frontparkering langs bl.a. Engvej og Hedegaardsvej skaber dårlige oversigtsforhold for bilister og cyklister og dermed også usikre trafiksituationer. Samtidig bør der tages aktivt stilling til fremtidig parkeringspolitik, hvor hovedparten af parkeringspladserne ligger integreret i bygningerne, så der opnås grønne beplantede områder, der kan bruges aktivt af områdets beboere og brugere samt styrke biodiversiteten og have en positiv effekt ved f.eks. skybrud og tørke.